Mereka bukan ahli PKR

Ejen Mossad

Mereka bukan ahli PKR

PKR menafikan dua daripada 11 individu yang ditahan dan dihadapkan ke mahkamah kerana menculik seorang warga Palestin yang didakwa atas arahan agensi perisikan Israel Mossad, adalah ahli parti itu.

Ketua Penerangan PKR, Fahmi Fadzil, berkata dakwaan tular di media sosial mengaitkan pasangan suami isteri itu dengan PKR adalah tidak benar.

Tegasnya, tindakan kedua-dua individu itu memuat naik gambar bersama bendera PKR di media sosial adalah pilihan dan kebebasan individu untuk menyokong mana-mana parti politik namun tiada kaitan dengan PKR.

“Semalam, tular di media sosial dakwaan bahawa dua individu yang ditahan itu adalah anggota PKR atau ada kaitan dengan parti. Individu itu didakwa punyai hubungan dengan Mossad.

“Saya sahkan dua individu itu iaitu Nidarayahu Zainal dan Raibafie Amdan bukan anggota mana-mana Cabang PKR dan tiada kaitan dengan parti.

“Berhubung gambar individu itu mengangkat bendera PKR atau gambar akaun Facebook dengan logo PKR sekitar 2018, ia tindakan dan pilihan individu terbabit dan tidak ada kaitan sama sekali dengan parti,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Pada 14 Oktober lalu, seramai 11 individu termasuk seorang wanita dihadapkan di Mahkamah Majistret atas dakwaan menculik seorang warga Palestin bagi mendapatkan maklumat berkaitan perisian yang digunakan untuk menggodam telefon bimbit, bulan lalu.

Semua tertuduh iaitu Edy Ko’im Said, 40; Mohamad Norakmal Hassan, 41; Dody Junaidi, 42;, Tengku Arif Bongsu Tengku Hamid, 39; Mohamad Naziree Mustapha, 39; Faizull Hardey Mohd Isa, 40; Muhammad Iqmal Abdul Rahis, 25; Mohamad Sufian Saly, 23; dan Muhammad Al Hatim Mohd Fauzi, 21; selain Nidarahayu, 34, dan Raibafie, 39.

Mereka didakwa dengan niat bersama menahan Omar Z M Albelbaisy Reeda, 31, dengan cara tidak berpatutan untuk mendapatkan ganjaran iaitu rahsia maklumat untuk membuat dan menyahaktif perisian komputer yang digunakan untuk menggodam telefon bimbit.

Semalam, NST dalam laporannya mendakwa ejen Mossad memasuki negara ini dalam usaha mengesan dan menculik rakyat Palestin yang mereka percaya sebagai aset Briged Hamas al-Qassam.

Menurut laporan itu, Mossad dipercayai merekrut aset tempatan untuk membantu rejim Zionis memburu anggota Hamas di Malaysia, termasuk dalam kes penculikan dua lelaki Palestin dipercayai aset Briged Hamas al-Qassam di ibu negara, baru-baru ini.

Dalam operasi di tengah-tengah ibu negara, akhbar itu mendakwa, pasukan perisik memintas dua warga Palestin sejurus selepas jam 10 malam pada 28 September, apabila kedua-duanya mahu memasuki kenderaan diletakkan berhampiran Jalan Yap Kwan Seng, di sini.

Sebelum ini, seramai 18 individu lelaki dan wanita warga tempatan serta warga Indonesia diberkas antara 29 September sehingga 4 Oktober lalu dalam beberapa siri serbuan di Lembah Klang dan Melaka selepas terbabit dalam kes culik seorang lelaki warga Palestin di Jalan Yap Kwan Seng, di sini, pada 28 September lalu.

Mangsa yang dipercayai ahli perniagaan itu bagaimanapun berjaya diselamatkan menerusi serbuan berasingan yang dijalankan sepasukan anggota polis dari Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi.

Terdahulu, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Azmi Abu Kassim dilaporkan berkata, pihaknya sedang berusaha mengenal pasti kemungkinan wujud pembabitan agensi perisikan luar dalam kes penculikan warga Palestin di ibu negara pada 28 September lalu.

Berdasarkan siasatan awal, pihaknya setakat ini tidak mempunyai maklumat mengenai wujudnya pembabitan Mossad dalam kes berkenaan. BH

Mereka bukan ahli PKR


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Tawaran 47 kerusi untuk PAS daripada Bersatu, ‘Allah jadi saksi saya’ – Asyraf Wajdi

Lelaki mengamuk di restoran tomyam ditahan

Nora Danish ‘belanja’ apa tu?

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker