Isu jenaka rogol: 75 MP desak Jabatan Peguam Negara tarik balik pembelaan

SHAH ALAM – Seramai 75 ahli Parlimen mendesak agar keputusan Jabatan Peguam Negara yang mengarahkan seorang peguam kanan persekutuan membela guru dan bekas guru besar dalam saman balas yang difailkan oleh Ain Husniza dan bapanya, Saiful Nizam Ab Wahab berhubung jenaka rogol di dalam kelas ditarik balik.

Menurut mereka, keputusan yang diambil oleh Jabatan Peguam Negara itu adalah amat memeranjatkan.

“Pelantikan seorang peguam kanan persekutuan dalam tindakan sivil persendirian yang dimulakan oleh guru terlibat hanya akan memburukkan keadaan dan akan memberi persepsi yang negatif terhadap Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan kerajaan.



“Kes Ain sebenarnya telah mencetuskan lebih kebimbangan dan kegentaran dalam kalangan ibu bapa serta pelajar-pelajar di sekolah-sekolah kita, di samping menjejaskan keyakinan orang ramai terhadap sistem pendidikan kita.

“Selain itu, dana pembayar cukai haruslah digunakan sewajarnya,” kata mereka dalam satu kenyataan bersama pada Selasa.

Antara ahli Parlimen yang menandatangani kenyataan bersama ini ialah Ahli Parlimen Pandan, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail; Ahli Parlimen Seremban, Loke Siew Fook; Ahli Parlimen Kota Raja, Mohamad Sabu dan Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Sebelum ini, media melaporkan Ain Husniza dan bapanya membantah tindakan peguam kerajaan mewakili dua individu yang disaman dan saman balas atas kapasiti peribadi, yang disifatkan mereka sebagai langsung tidak boleh diterima.



Dalam pada itu, tambah 75 ahli Parlimen ini, kerajaan Keluarga Malaysia khususnya Jabatan Peguam Negara dan KPM haruslah bersikap berkecuali dalam pertikaian terbabit.

“Jabatan Peguam Negara adalah pembela kepentingan orang awam. Ia tidak patut berpihak dalam kes persendirian yang sensitif seperti ini tetapi haruslah hanya membela kes yang melibatkan entiti kerajaan sahaja.

“Jabatan Peguam Negara sebagai penggubal Rang Undang-undang Gangguan Seksual seharusnya lebih peka terhadap kes seperti ini,” tegas mereka.

Menurut mereka, fokus kerajaan seharusnya diletakkan kepada usaha menyediakan suasana pembelajaran yang kondusif di sekolah seluruh negara.



“Kami menegaskan bahawa bidang perguruan mesti dihormati terutama dalam usaha mendidik dan membimbing masa depan anak-anak kita.

“Namun, institusi-institusi pendidikan perlu memberi penegasan bahawa sindiran seksual dan jenaka mengenai rogol, terutama terhadap remaja perempuan, tidak boleh diterima sama sekali,” ujar mereka.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392



Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


‘119 Tak Dapat Sekarang, Boleh Cuba Tekan Butang’ – Najib



Elaun Pengerusi GLC RM1 juta sebulan, saya fikir melampau

Netizen Tegur Sarah Hildebrand Selamba Belanja Foto Pakai Coli Dengan Boxer Di IG

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker