Penduduk cemas Kampung Iboi dilanda kepala air

Kawasan rumah dan premis perniagaan dilanda banjir selepas Sungai Kupang melimpah pada petang tadi.

BALING – Penduduk Kampung Iboi dan kawasan berhampiran cemas apabila air Sungai Kupang mengalir deras dan melimpah selepas berlaku hujan lebat pada petang tadi.

Kejadian kira-kira pukul 5.30 petang itu mengakibatkan beberapa rumah terletak berhampiran sungai dinaiki air.

Selain itu, air sungai juga didapati telah melepasi Jambatan Bailey di Kampung Iboi dan struktur jambatan tersebut dikatakan sudah berganjak sedikit dari kedudukan asal.

Jambatan tersebut dibina Jabatan Kerja Raya (JKR) bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) bagi menggantikan jambatan konkrit yang runtuh akibat aliran puing pada 4 Julai lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung (JPKK) Kampung Iboi, Abu Hasan Samah berkata, air dari Gunung Inas itu mengalir deras sehingga melimpah ke rumah penduduk selepas berlaku hujan lebat di kawasan itu serta di puncak gunung berkenaan.

“Saya terima panggilan daripada penduduk kampung memaklumkan kejadian dan mendapati air sungai memang mengalir deras dan ada rumah yang sudah dinaiki air.

“Jambatan Bailey juga dikatakan telah berganjak sedikit yang mana arus deras itu turut membawa sedikit batang pokok,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Katanya, ada penduduk yang menghubunginya memaklumkan rumah sudah terkepung dengan banjir dan dia memintanya segera berpindah.

“Kira-kira 19 keluarga yang tinggal berhampiran sungai iaitu antaranya di Kampung Iboi, Kampung Bukit Iboi dan Kampung Padang Empang telah diminta untuk berpindah ke dewan.

“Hujan sudah reda pada masa ini dan banjir pun semakin surut, namun penduduk diminta berpindah sebagai langkah berjaga-jaga kerana bimbang berlaku hujan lagi,” ujarnya.

Tambahnya, pihak berkuasa dan pasukan penyelamat sudah berada di lokasi sejak petang tadi.

Dalam kejadian pada 4 Julai lalu, tiga sekeluarga maut manakala lebih 1,000 rumah terjejas dalam kejadian aliran puing dan banjir lumpur.

Kawasan sama sekali lagi dilanda banjir pada 28 Julai lalu

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Ibu Puteri Balqis Bongkar Sikap Jahat Bekas Suami (Video)

Bapa Puteri Balqis lapor polis isu gangguan seksual

Khairy bertanding di Seremban? Pasti panas

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker