BN perlu hati-hati pilih isu jika mahu menang dalam PRU-15

PETALING JAYA: Barisan Nasional (BN) perlu berhati-hati memilih isu yang ingin dibawa menjelang Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) bagi mengelak parti berkenaan terperangkap sehingga gagal menjadi kuasa besar dalam pembentukan kerajaan.

Bercakap kepada Utusan Malaysia, penganalisis politik, Prof. Madya Dr. Mohd. Izani Mohd. Zain berkata, BN ketika ini lebih cenderung membawa isu mahkamah dan situasi itu perlu diberikan perhatian kerana dikhuatiri boleh mendatangkan masalah.

“BN kena bijak baca sentimen rakyat, jika rakyat gembira dengan keputusan mahkamah dan dalam masa yang sama BN membawa naratif berbeza, itu tidak boleh berlaku kerana akan memberi kesan besar kepada mereka pada PRU15.



“Kita akui ada faktor simpati dalam politik Malaysia terutamanya melibatkan orang Melayu. Dahulu Datuk Seri Anwar Ibrahim ada gerakan reformasi yang ketika itu dia kemungkinan dilihat telah dizalimi, maka ada isu simpati yang dimainkan.

“Dalam kes Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor berbeza kerana ia melibatkan rasuah dan salah guna kuasa. Sekarang terpulang kepada BN sama ada mereka ingin guna isu ini atau tidak untuk elemen simpati.

“BN juga kena fikir, adakah berbaloi untuk menggunakan isu ini. Jangan pula senjata makan tuan,” katanya ketika dihubungi semalam.

Sebelum ini, Najib dihukum penjara 12 tahun serta denda RM210 juta selepas Mahkamah Persekutuan mengekalkan sabitan dan hukuman terhadap bekas Perdana Menteri itu dalam kes penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn. Bhd.



Kelmarin, Mahkamah Tinggi menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun denda RM970 juta ke atas Rosmah selepas didapati bersalah meminta rasuah berhubung projek pembekalan dan pemasangan tenaga solar di sekolah luar bandar di Sarawak.

Sementara itu, ditanya mengenai parti mana yang lebih berpeluang untuk memenangi PRU15, Mohd. Izani berkata, mana-mana parti atau gabungan ketika ini tidak boleh mendabik dada kerana masing-masing mempunyai liabiliti yang perlu diuruskan terlebih dahulu.

“Perikatan Nasional (PN) pula masih tercari-cari gandingan dan sokongan yang lebih kuat.

“Saya juga menjangkakan akan ada satu gabungan baharu untuk membentuk kerajaan selepas PRU15, ini kerana gabungan dan parti sedia ada ketika ini dilihat tidak cukup kuat dan tidak mampu untuk membentuk kerajaan,” katanya. – UTUSAN



 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Benarkah Iskandar Zulqarnain adalah Alexander The Great? Bhg 3

Soo Wincci rasa tenang masuk masjid



Kehilangan pasangan hidup selepas 19 hari berkahwin

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker