Kami tak akan abai Najib sebagai anak guam – Zaid Ibrahim

Kami tak akan abai Najib sebagai anak guam – Zaid Ibrahim

Peguam cara baharu Najib Razak menafikan laporan media yang mencadangkan mereka berhasrat untuk melepaskan diri daripada mewakili bekas perdana menteri itu dalam rayuan kes SRC yang bermula di Mahkamah Persekutuan pada Isnin.

“Saya terkejut apabila kenyataan yang dibuat dalam kamar kepada timbalan pendaftar hampir serta-merta disiarkan di media selepas perbicaraan pengurusan kes,” kata peguam Zaid Ibrahim di Facebook.

“Saya tidak pasti siapa sumber laporan media itu,” katanya, sambil menambah bahawa ia “tidak betul dan tidak tepat”.

Bekas menteri undang-undang itu menafikan firmanya, Zaid Ibrahim Suflan TH Liew & Partners, memberitahu mahkamah bahawa ia akan menarik diri sebagai peguam cara pada pendengaran itu, sambil menambah sebarang laporan media yang menyatakan sebaliknya adalah “berniat jahat dan dikesali”.

“Kami tidak mengabaikan anak guam kami,” kata Zaid. “Kami akan terus bertindak untuk (Najib) selagi kami mempunyai keyakinannya.”

Beliau berkata Najib mempunyai rungutan yang sah mengenai sabitan kesalahannya, khususnya mengenai perkara berkaitan kedaulatan undang-undang, undang-undang berkaitan berat sebelah dan konflik kepentingan.

Katanya, ia adalah “tugas mulia” untuk seorang peguam bela mewakili orang yang dituduh dengan ketidakpuasan sedemikian tanpa berprasangka akan perkara itu.

“Membuat penghakiman adalah bidang kuasa mahkamah. Sebagai peguam, tugas kami adalah membentangkan kes anak guam mengikut kemampuan kami,” katanya.

Harapan Najib ialah beliau akan mendapat perbicaraan penuh dan adil di hadapan Mahkamah Persekutuan, kata Zaid.

“Ia adalah kewajipan kami sebagai peguam cara untuk membolehkan proses itu,” katanya.

Peguam kanan itu menjawab kritikan yang dibuat terhadap firmanya dan beliau secara peribadi, dengan menyebut Ahli Parlimen Hanipa Maidin (PH-Sepang), rakan peguam, yang suratnya diterbitkan FMT semalam.

“Sindiran (Hanipa) semalam bahawa peguam yang menerima arahan pada saat akhir bermotifkan wang adalah sangat tidak adil,” kata Zaid.

“Sepanjang kerjaya saya sebagai peguam dan ahli politik, saya tidak pernah bermotifkan wang atau jawatan. Keadilan adalah perkara yang penting bagi saya.”

Zaid menyifatkan sebagai “tidak masuk akal” sebarang cadangan bahawa tidak pernah ada justifikasi untuk pertukaran peguam pada saat-saat akhir, dengan mengatakan bahawa dalam kes Najib, terdapat “keperluan sebenar untuk perubahan perspektif dan menetapkan semula hujah”.

Beliau juga menolak dakwaan bahawa pertukaran peguam hanyalah percubaan untuk menangguhkan rayuan, menyeru pengkritik untuk membandingkan kes Najib dengan kes berprofil tinggi lain yang telah dibawa ke mahkamah.

Zaid percaya firmanya telah membawa perspektif baharu kepada kes itu.

Najib disabit bersalah atas tujuh tuduhan salah guna kuasa dan penggelapan dana RM42 juta yang dikaitkan dengan SRC International pada 28 Julai 2020, menyusuli perbicaraan yang berlangsung selama 76 hari. Beliau dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta.

Rayuannya kepada Mahkamah Rayuan ditolak pada 8 Dis tahun lepas.

Mahkamah Persekutuan menetapkan permohonan Najib memohon perbicaraan semula dan rayuan akan didengari mulai 15 hingga 26 Ogos. FMT

Kami tak akan abai Najib sebagai anak guam – Zaid Ibrahim


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Emma Maembong, Shahz Jaszle kena kecam sakan menari berpelukan (Video)

Darlene tular dipeluk dua lelaki kini bekerja di dapur, kaunter

Iman Troye lupa diri?

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker