Akur dengan syarat, perang tamat – Russia

Jurucakap Kremlin, Dmitry Peskov memaklumkan bahawa Ukraine boleh menamatkan konflik yang berterusan pada bila-bila masa dengan akur kepada syarat-syarat Russia, lapor laman berita RT semalam.

“Russia bersedia untuk perjanjian damai, pihak Ukraine sudah maklum dengan syarat kami. Dengan mempertimbangkan banyak aspek, ia akan dipenuhi,” kata Peskov kepada wartawan.

Peskov menjelaskan bahawa pada akhir Mac lalu, kedua-dua negara hampir menyelesaikan pertelingkahan dengan cara yang boleh diterima Russia tetapi draf perjanjian yang disediakan semasa mesyuarat di Istanbul, Turkiye telah dilanggar oleh pihak Ukraine.



Kiev memutuskan rundingan dengan Moscow selepas menuduh Russia melakukan jenayah perang, dakwaan yang dikatakan Russia sebagai bukti yang direka.

Pemimpin Ukraine sejak itu menegaskan bahawa rundingan hanya boleh disambung semula selepas Russia dikalahkan di medan perang dengan bantuan senjata Barat.

Peskov turut mengulas mengenai lawatan bekas Canselor Jerman, Gerhard Schroeder ke Moscow baru-baru ini yang bertemu dengan Presiden Russia, Vladimir Putin.

Disebalik spekulasi media bahawa bekas pemimpin Jerman itu boleh menjadi orang tengah dalam konflik Ukraine, Schroeder bagaimanapun tidak menyatakan keinginan untuk berbuat demikian, kata Peskov.



Russia menghantar tentera ke Ukraine pada 24 Februari lalu, memetik kegagalan Kiev dalam melaksanakan perjanjian Minsk yang direka untuk memberikan wilayah Donetsk dan Lugansk status istimewa dalam negara Ukraine.

Protokol yang diurus oleh Jerman dan Perancis itu pertama kali ditandatangani pada 2014.

Bekas Presiden Ukraine, Petro Poroshenko sejak itu mengakui bahawa matlamat utama Kiev adalah untuk menggunakan gencatan senjata itu untuk mengambil masa dan ‘mewujudkan angkatan bersenjata yang berkuasa’.

Pada Februari lalu, Kremlin mengiktiraf republik Donbass sebagai negara merdeka dan menuntut Ukraine secara rasmi mengisytiharkan dirinya sebagai negara berkecuali yang tidak akan menyertai mana-mana blok tentera Barat. Kiev menegaskan serangan Russia itu tidak diprovokasi olehnya sama sekali. – Agensi



 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Video tak senonoh didakwa penyanyi terkenal tanah air kini kecoh

Pesakit psikiatri maut terjun dari tingkat empat Aman Central



Restoran nasi kandar sedia mi goreng ‘perisa najis tikus’ diarah tutup

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker