‘DINA’, ‘MIRA’ dan ‘J3H3’ disita

‘DINA’, ‘MIRA’ dan ‘J3H3’ disita

Kuala Terengganu: Tiga pemandu yang menggunakan nombor pendaftaran ‘DINA’, ‘MIRA’ dan ‘J3H3’ pada kenderaan mereka ditahan Skuad 42 Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT), Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Terengganu kelmarin.

Ketua JSPT Terengganu Superintendan Ismail Man berkata, kenderaan pelbagai guna (MPV) Toyota Alphard yang menggunakan nombor pendaftaran MIRA dikesan jam 3.24 petang berhampiran Padang Midin di sini.

“Pemandunya kemudiannya ditahan. Tidak lama kemudian, kami menahan sebuah lagi Toyota Alphard yang menggunakan nombor pendaftaran DINA di kawasan sama.

“Pemilik kedua-dua pemandu memberi alasan yang mereka mendedikasikan nombor pendaftaran itu buat isteri serta nama seseorang,” katanya semalam.

Menurut beliau, alasan itu tidak diterima dan kedua-dua Toyota Alphard berkenaan dibawa ke Bahagian Siasatan Penguatkuasaan Trafik (BSPT) Kuala Terengganu untuk siasatan lanjut.

Kes disiasat mengikut Seksyen 108 (3)(b) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 kerana mempamerkan nombor pendaftaran yang hampir-hampir menyerupai apa-apa tanda bagi tujuan untuk memperdayakan pihak berkuasa.

Pada masa sama, di Bandar Baru Kuala Nerus pula, pihaknya menahan sebuah Volkswagen Golf MK6 dipandu lelaki berumur 24 tahun yang menggunakan nombor pendaftaran J3H3.

“Lelaki berasal dari Setiu itu ditahan jam 7.25 petang. Dia memberi alasan kereta itu diperoleh pada malam raya dan belum berkesempatan menukar nombor pendaftaran mengikut spesifikasi ditetapkan. Kes disiasat mengikut akta sama.

“Sabit kesalahan , ketiga-tiga pemandu terbabit boleh didenda sehingga RM20,000 atau penjara sehingga lima tahun atau kedua-duanya sekali,” katanya. HM

‘DINA’, ‘MIRA’ dan ‘J3H3’ disita


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Drama Raya PETRONAS 366 gambaran ketabahan rakyat Malaysia (Video)

Dituduh memondan, Aliff Syukri nak saman pula

Berjuta tonton, saya akan buat konsert pula – Aliff Syukri

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker