Serik makan makanan pedas

Serik makan makanan pedas

Rakyat Malaysia dan makanan pedas memang tidak dapat dipisahkan, malah boleh dikatakan sebahagian hidangan makanan utama di negara ini terdiri daripada makanan-makanan pedas.

Namun, makanan pedas yang diambil secara kerap berisiko tinggi memudaratkan kesihatan.



Seorang suri rumah, Nur Sahira, 28, berkata, dia serik makan makanan pedas secara tidak terkawal sehingga menghidap penyakit Gastro Esofagus Refluks Disease (Gerd) atau reflux.

Nur Sahira berkata, segalanya bermula sejak berumur 16 tahun lagi apabila dia gemar makan makanan pedas walaupun dalam keadaan perut kosong.

“Selepas habis sekolah, saya suka makanan yang lebih pedas sehinggakan apabila makan di luar, saya akan pesan sesuatu yang lebih pedas.

“Waktu itu juga, saya tidak begitu menjaga jadual pemakanan, ada kalanya perut kosong hingga ke lewat petang dan apabila makan, saya terus mengambil makanan pedas,” katanya kepada Kosmo! baru-baru ini.



Katanya, dari situlah dia mula menghidap gastrik sehingga mengalami pitam dan terpaksa mengambil ubat tahan sakit.

“Pada waktu itu, saya belum didiagnosis dengan penyakit Gerd lagi, cuma gastrik biasa, namun gastrik juga sakit, terasa seperti perut ditoreh-toreh.

“Ubat biasa juga tidak berkesan, yang berkesan hanyalah ubat tahan sakit yang dicucuk di punggung atau menggunakan ‘drip’ sahaja,” ujarnya.

Nur Sahira berkata, dia sudah merasa kedua-dua penyakit itu, namun gastrik lebih sakit daripada Gerd.



“Gerd memberi kesakitan kepada organ dalaman selain perut.

“Paling menakutkan apabila berasa sakit di bahagian dada kerana kita akan fikir kita me­ngalami masalah jantung. Hem­pedu atau hati juga boleh rosak kerana asid perut meningkat,” katanya.

Jelasnya, paling mendebarkan apabila doktor memaklumkan penyakit Gerd juga boleh menyebabkan kanser perut dan kanser hati.

“Apabila doktor sudah kata begitu, saya terus takut dan nekad mahu mengubah cara pemakanan. Dahulu lidah saya sangat kuat pedas sehingga makanan dua ke tiga kali pedas yang ter­kenal sekarang, saya rasakan ia masih kurang pedas.



“Nasihat saya kepada penggemar makanan pedas, biarlah berpada-pada dan biar rasa pedas itu datang daripada sayuran atau buah-buahan, bukan perasa sebagai contoh ramen pedas yang memang terkenal kini,” ujarnya. BH

Serik makan makanan pedas


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Mahathir biadap! Tunjuk angkuh dengan Sultan Johor

‘Hotel terbang’ tawar percutian di udara (Video)



Kasut sekolah berharga RM15,000

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker