Adakah mereka mahu Hakim Nazlan diberi imuniti khas, soal Isham

Adakah mereka mahu Hakim Nazlan diberi imuniti khas, soal Isham

Seorang pemimpin Barisan Nasional telah mempersoalkan mengapa pihak tertentu kelihatan mahu Hakim Mahkamah Rayuan Nazlan Mohd Ghazali diberi “kekebalan istimewa” daripada sebarang siasatan berhubung dakwaan jenayah.

Ketua Penerangan BN Selangor Isham Jalil bertanya apa keistimewaan Nazlan, yang mensabitkan dan menjatuhkan hukuman terhadap bekas perdana menteri Najib Razak dalam perbicaraan SRC, sehingga beliau harus diberi imuniti sedemikian.

Menjawab pendapat pakar undang-undang Shad Saleem Faruqi hari ini, Isham menegaskan bahawa hakim adalah anggota badan awam, menjadikan mereka bertanggungjawab terhadap siasatan jenayah.

Beliau juga berkata Perkara 125 Perlembagaan, yang memperuntukkan penubuhan tribunal untuk menilai salah laku hakim, melibatkan tempoh dan saraan hakim dan tidak menyebut apa-apa tentang kesalahan jenayah.

Beliau menegaskan bahawa peruntukan perlembagaan melibatkan perkara etika manakala siasatan semasa oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melibatkan dakwaan jenayah.

Isham berkata: “Seseorang tidak masuk penjara kerana bertindak tidak beretika tetapi melakukan jenayah”.

Beliau berkata siasatan SPRM bukan mengenai memendekkan tempoh perkhidmatannya atau memecatnya daripada jawatan kerana tidak disiplin atau melanggar kod etika tetapi kerana dakwaan jenayah terhadapnya.

“Sekiranya dia bersalah, bukan sahaja dia akan disingkirkan daripada jawatan dan tempoh perkhidmatannya dipendekkan, tetapi dia juga akan dipenjarakan. Jadi ini adalah lebih serius daripada salah laku disiplin atau etika.

“Apakah keistimewaan Nazlan sehinggakan anda dan rakan-rakan anda rasa patut memberinya imuniti istimewa daripada penyiasatan atas dakwaan jenayah? Bukankah undang-undang sepatutnya buta kepada semua dalam soal keadilan? Kenapa double standard?” katanya di Facebook.

Kontroversi semasa yang melibatkan Nazlan timbul daripada laporan penulis blog Raja Petra Kamarudin yang mendakwa hakim disiasat kerana wang yang tidak dapat dijelaskan dalam akaun banknya. Nazlan telah menafikan dakwaan itu dan membuat laporan polis terhadap artikel Raja Petra.

SPRM melancarkan siasatan berhubung perkara itu selepas laporan dibuat, mendapat kritikan daripada Majlis Peguam dan lain-lain. Tetapi agensi anti rasuah mempertahankan siasatannya, mengatakan ia mempunyai kuasa untuk menyiasat mana-mana pegawai awam, termasuk hakim.

Nazlan merupakan hakim yang mensabitkan dan menjatuhkan hukuman terhadap bekas perdana menteri Najib Razak atas tujuh pertuduhan berkaitan dana RM42 juta milik SRC International pada 28 Julai 2020.

Sabitan itu dikekalkan oleh Mahkamah Rayuan pada Disember, dan rayuan terhadap sabitan itu sedang menunggu di hadapan Mahkamah Persekutuan. FMT

Adakah mereka mahu Hakim Nazlan diberi imuniti khas, soal Isham


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Bila Nak Kahwin? Jangan Sentap Kalau Ditanya Pasal Jodoh…Sini Ada Tips Tepis Soalan Camtu…

Hamid Gurkha kian uzur, badan tinggal tulang

Reedzwan Terkejut Kubur Ayah Hilang, Menangis Sedih Hanya Jumpa Batu Nisan Berlonggok [VIDEO]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker