Fakta Atau Auta? Biar Betul! Diet Dengan Telur Rebus Boleh Turunkan Berat Badan Dalam 3 Hari?

Fakta Atau Auta? Biar Betul! Diet Dengan Telur Rebus Boleh Turunkan Berat Badan Dalam 3 Hari?

TERDAPAT pelbagai jenis diet yang boleh dicuba jika ingin menurunkan berat badan dan salah satunya adalah diet telur rebus. Diet telur rebus dikatakan boleh menurunkan berat badan anda hanya dalam tempoh tiga hari! Biar betul?

Telur sendiri kaya dengan vitamin, mineral, lemak baik dan protein berkualiti tinggi. Protein merupakan sumber tenaga yang penting untuk tubuh selain karbohidrat dan lemak.



Ketika melakukan diet, telur boleh dijadikan antara menu kerana ia sangat bermanfaat dan bukan sahaja dapat menurunkan berat badan tetapi berkhasiat.

Telur rebus boleh dimasak dengan pelbagai cara agar lebih enak tetapi menyihatkan.

Healthline melaporkan diet telur rebus merupakan sejenis pemakanan yang menjanjikan penurunan berat badan dengan lebih cepat dan ia diperkenalkan oleh Arielle Chandler pada 2018.

Ketika melakukan diet itu, seseorang hanya disarankan makan beberapa biji telur setiap hari bersama dengan protein tanpa lemak yang lain. Selain itu, boleh juga menggabungkan telur rebus dengan sayur-sayuran bersama buah-buahan rendah karbohidrat dalam diet.



Arielle memberitahu diet telur rebus yang rendah karbohidrat dan kalori ini dapat membantu menurunkan berat badan sehingga 11 kilogram dalam tempoh dua minggu.

Jadi bagaimana cara yang betul mengamalkan diet ini?

Bagi yang sedang berdiet, disarankan makan beberapa biji telur setiap hari.

1. Untuk sarapan, makan setidak-tidaknya dua biji telur rebus setiap hari. Pastikan tidak mengambil sebarang makanan lain atau snek ringan.
2. Bagi membuka selera, boleh gandingkan telur rebus dengan sayur-sayuran seperti tomato atau asparagus. Manakala untuk makan tengah hari dan malam, boleh dihidangkan bersama protein tanpa lemak seperti dada ayam atau ikan.
3. Bagaimanapun diet telur ini hanya disarankan untuk dilakukan selama beberapa minggu pada satu-satu masa. Selepas itu, boleh kembali kepada pola pemakanan biasa.

Tetapi itu bukan bererti boleh makan apa sahaja sebaliknya teruskan dengan pemakanan seimbang agar berat badan tidak kembali naik mendadak.



Fakta Atau Auta? Biar Betul! Diet Dengan Telur Rebus Boleh Turunkan Berat Badan Dalam 3 Hari?

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);



KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Resepi Mee Sup Pedas Cina, Bikin Terliur



Juri program ‘najis’, tak hadap kau sekolah tak? – Diva AA

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker