8% kes AEFI serius ada kaitan vaksin

PUTRAJAYA – Hanya sebilangan kecil daripada banyak kes Kesan Buruk Susulan Imunisasi (AEFI) yang mempunyai hubung kait secara langsung dengan pengambilan vaksin Covid-19.

Perkara itu didedahkan Pengarah Agensi Regulatori Farmaseutikal Kebangsaan (NPRA), Dr. Roshayati Mohd. Sani pada sesi libat urus bersama-sama media secara dalam talian hari ini.

“Setakat ini berdasarkan hasil semakan yang terperinci, cuma lapan peratus daripada kes AEFI yang serius disahkan memang ada kaitan dengan suntikan vaksin berkenaan,” katanya.



Mengulas lanjut, Roshayati berkata, pemantauan pihak kementerian itu turut mendapati kesan AEFI yang serius amat jarang berlaku dan kemungkinan hanya akan timbul secara kebetulan.

“Semua kes AEFI serius dilaporkan oleh penerima dos imunisasi itu akan disiasat rapi dan dinilai bagi ditentukan memang ada hubung kait kesan sampingan dengan vaksin,” katanya.

Justeru, beliau meminta mereka yang mengalami AEFI agar segera memaklumkan menerusi pelbagai saluran disediakan oleh pihak kementerian termasuk melalui aplikasi MySejahtera.

Langkah itu ujarnya, bagi membolehkan kes disiasat dengan teliti dan dikongsi NPRA dengan pihak berkepentingan lain malah laporan itu dijadikan rujukan Pertubuhan Kesihatan Sedunia.



Berdasarkan perangkaan agensi itu sehingga 31 Januari lalu, sejumlah 3,458 laporan AEFI serius diterima dari seluruh negara sejak PICK dilancarkan pada 24 Februari tahun lepas.

Statistik menunjukkan majoriti besar kes AEFI melibatkan dos primer, sekali gus menyangkal tohmahan golongan antivaksin kononnya dos penggalak berisiko tinggi ada kesan sampingan.

 8% kes AEFI serius ada kaitan vaksin


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Rakaman CCTV Detik-Detik Kenderaan Pelakon Vanessa Angel Kemalangan Viral [VIDEO]

Pendakwah Neraka Jahanam Yang Menyesatkan Manusia



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker