Lim Kit Siang Bimbang Najib Akan Tingkatkan Ekonomi Negara

Oleh Nurul Aishah

RAKYAT Malaysia tahu bagaimana kerajaan Pakatan Harapan dan Perikatan Nasional GAGAL menjaga ekonomi negara.

Ironinya Lim Kit Siang tanpa rasa malu kononnya beliau benar-benar takut untuk masa depan negara dengan potensi kemunculan semula Datuk Seri Najib. Beliau menjawab demikian apabila diajukan soalan mengapa “terlalu taksub” dengan Datuk Seri Najib Razak.

“Apabila saya bertanya semalam siapa yang akan dilantik sebagai perdana menteri Umno selepas Pilihan Raya Umum ke-15, saya dituduh terlalu taksub dengan Najib Razak. Saya tidak.- Lim Kit Siang

Dengan rekod kegagalan ekonomi dibawah kerajaan PH dan PN sehingga Malaysia dijadikan bahan lawak negara-negara jiran, Lim Kit Siang dilihat sangat takut DS Najib akan memulihkan ekonomi negara.

Kit Siang mengeluarkan kenyataan mengatakan bahawa dia tidak taksub dengan DS Najib tetapi bimbang tentang masa depan negara. Secara khususnya, beliau berkata beliau bimbang tentang masa depan negara kita kerana kita akan terus kalah kepada Singapura, Taiwan, Korea Selatan dan Vietnam.

Berdasarkan kadar pertumbuhan negara, kita tahu bahawa Kit Siang hanya “bullshit” dan memperbodohkan rakyat Malaysia.

Memang benar sebelum DS Najib menjadi PM pada April 2009, kadar pertumbuhan ekonomi Malaysia ketinggalan di belakang 4 negara ini.
(Kadar kita lebih rendah daripada mereka ketika Mahathir menjadi PM4)

Itulah sebabnya kerajaan semasa DS Najib menjadi PM telah melancarkan Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Program Transformasi Nasional (NTP) pada tahun 2010 dengan visi yang jelas, matlamat yang jelas dan perkara yang boleh diambil tindakan yang jelas untuk menangani perkara ini.

Data itu jelas menunjukkan bahawa kadar pertumbuhan Malaysia tidak jauh di belakang kadar pertumbuhan Vietnam semasa DS Najib menjadi PM.

Jika kadar pertumbuhan negara kita lebih tinggi daripada negara-negara tersebut, ini bermakna kita berada di laluan untuk mengejar dan memintas mereka. Sebaliknya, kita akan ketinggalan lebih jauh jika kadar kita lebih rendah daripada mereka.

Ini adalah asas ekonomi dan asas matematik.

Dan inilah sebabnya penting bagi Kit Siang untuk berbahas dengan DS Najib selepas PRU14. Pada mulanya Kit Siang cabar DS Najib untuk berdebat. Kemudian DS Najib terima. Tetapi selepas DS Najib terima cabaran tersebut, dia mengelak dan menarik diri dengan memberi alasan bahawa perbahasan saya boleh bertukar menjadi konflik Melayu vs Cina.

Alasan kurang cerdik Kit Siang tersebut jadi bahan jenaka rakyat Malaysia.

Memandangkan DS Najib tidak berpeluang untuk berbahas dengan Lim Kit Siang maka beliau dijemput untuk menyanggah dan menafikan kenyataan-kenyataan di bawah.

1. Najib tidak pernah didakwa kerana mencuri wang. Pertuduhan hanya dibawah AMLA. Sebagai contoh dalam kes SRC, beliau didakwa kerana pecah amanah jenayah kerana DS Najib duduk dalam mesyuarat kabinet pada tahun 2011 untuk meluluskan jaminan RM4b untuk SRC (DS Najib bukan orang yang membentangkan atau mencadangkannya) di mana beliau didakwa menerima RM42 juta empat tahun kemudian pada akhir 2014 dan 2015 dimana wang tersebut dibelanjakan untuk amal dan CSR.
Itulah sebabnya hakim berkata bukan hak DS Najib untuk memberikan RM42 juta itu sebagai amal sedekah ketika dia menjatuhkan hukuman kepada DS najib.

Itulah sebabnya memanggil DS Najib pencuri adalah tidak tepat dan salah kerana beliau tidak pernah membelanjakan mana-mana dana yang dipertikaikan itu untuk diri beliau sendiri, untuk keluarga beliau atau menyimpan wang itu untuk diri beliau sendiri.

Ini tidak sama seperti pertuduhan anak lelaki Lim Kit Siang yang didakwa kerana pecah amanah jenayah, menyalahgunakan kuasanya, meminta dan menerima rasuah dan penyelewengan harta – yang pada asasnya bermakna dia dituduh mencuri.

2. Derma RM2.6b dikembalikan kepada pengirim 4 bulan kemudian – itulah sebabnya DS Najib dicaj 9 kali kerana menerima dana itu dan dicaj di bawah 6 kali di bawah AMLA kerana memulangkan dana kepada pengirim.

3. SPRM dan Ambank telah mengesahkan kepada mahkamah bahawa DS Najib telah menerima RM642 juta daripada akaun bank Kementerian Kewangan Arab Saudi – yang kemudiannya dibelanjakan semua untuk kebajikan dan pelbagai program dan tiada satu pun untuk kegunaan beliau sendiri walaupun beliau diberi kebebasan untuk menggunakan dana sesuka hati.

4. Hutang kerajaan telah meningkat RM316b (46%) daripada RM687b pada 2017 sebelum PRU14 kepada RM1.023 Trilion sekarang – dalam tempoh singkat 4 tahun.

Apabila anak Lim Kit Siang menjadi Menteri Kewangan selama 22 bulan, hutang langsung meningkat RM118.8 bilion kepada RM823.8 bilion menjelang akhir Mac 2020- sudah tentu kadar peningkatan yang jauh lebih tinggi berbanding semasa DS Najib menjadi PM.
Hutang negara kita meningkat dengan sangat tinggi sejak PRU14 kerana defisit bajet telah dikurangkan selama 8 tahun berturut-turut semasa DS Najib menjadi PM tetapi kemudian dinaikkan semula oleh anak Lim Kit Siang.

5. Rizab tunai Petronas meningkat daripada RM30b pada 2008 sebelum DS Najib menjadi PM kepada RM176b pada PRU14.

Kerajaan PH kemudian “sakau” Petronas sebanyak RM24b pada 2018 dan RM54b pada 2019 – jauh lebih tinggi daripada dividen RM16b yang dibayar oleh Petronas pada tahun 2016 dan 2017 di bawah kerajaan BN.

6. Aset bersih Khazanah Nasional meningkat daripada RM32b pada 2008 sebelum DS Najib menjadi PM kepada RM116b pada 2017 sebelum PRU14.

Selepas PRU14, aset bersih Khazanah jatuh lebih RM30b kerana kerajaan PH terus menjual aset tersebut.

7. Pasaran saham Malaysia telah diiktiraf secara meluas sebagai pasaran ‘bull-run’ terpanjang di dunia semasa DS najib menjadi PM dan mencapai paras tertinggi sepanjang masa sebanyak 1,896 mata pada April 2018 sejurus sebelum PRU14.

Pasaran kemudiannya merosot selepas PRU14 dan kini telah menjadi salah satu pasaran saham terburuk di dunia untuk tempoh 4 tahun yang lalu.

8. Semasa DS Najib mula-mula menjadi PM pada 2009, Ringgit ialah RM3.73 kepada AS$. Ia kemudian mengukuh kepada RM3 dan kemudian melemah kepada RM4.40 apabila Trump menjadi presiden sebelum pulih kepada RM3.83 sejurus sebelum PRU14.

Sejak PRU14, Ringgit melemah dengan cepat dan tidak pernah pulih ke paras RM3.80 hingga RM3.90 sejurus sebelum PRU14. Hari ini RM4.20

9. Jika DS Najib menjadi dalang mencuri wang 1MDB, kenapa Goldman Sachs membayar RM16.6b, Ambank membayar RM2.83b, KPMG dan Deloitte membayar RM400 juta setiap seorang sebagai penyelesaian kepada kerajaan Malaysia?

Adakah anda maksudkan bahawa saya “mencuri” tetapi pihak lain membayar untuk kecurian saya?

Lim Kit Siang, sila jawab!!

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker