Anwar bertemu pemimpin Hamas di Qatar

Anwar bertemu pemimpin Hamas di Qatar

Perdana Menteri Anwar Ibrahim bertemu delegasi Hamas, yang diketuai oleh pemimpin politiknya Ismail Haniyeh di luar lawatan rasmi tiga hari bekas perdana menteri itu ke Qatar.

Perdana menteri berkata semasa mesyuarat itu, dia telah diberikan taklimat terkini mengenai situasi terkini di Palestin.



“Selain menzahirkan ucapan takziah atas pemergian ahli keluarga Ismail yang terkorban dalam pengeboman kejam rejim Zionis, saya menerima taklimat terkini situasi getir di Gaza dan Rafah yang semakin menggusarkan.

“Sejak konflik meletus lapan bulan yang lalu, ratusan ribu rakyat Palestin telah terkorban dan cedera dengan separuh dari bumi Gaza dilanda kemusnahan kekal, kerana kekejaman rejim Zionis,” tulis Anwar di Facebook rasminya pagi ini.

Anwar memulakan lawatan rasminya pada Ahad, atas jemputan Amir Qatar, Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani serta menghadiri Forum Ekonomi Qatar 2024.



Bulan lalu, tiga anak lelaki Ismail, dan empat cucunya, terbunuh dalam serangan udara Israel di Gaza.

Mengulas lanjut, Anwar berkata bahawa Malaysia akan kekal komited di persada antarabangsa, menyeru agar serangan dihentikan terhadap Palestin, dan menyediakan bantuan kemanusiaan, perubatan dan pendidikan kepada mangsa perang.

“Malaysia hargai kesediaan Hamas membebaskan tahanan khususnya kanak-kanak dan wanita serta menerima pelan damai dunia Arab, OIC (Pertubuhan Kerjasama Islam), dan masyarakat antarabangsa.

“Dalam masa sama, Malaysia mendesak Israel menghentikan pembantaian ke atas rakyat Palestin, membebaskan semua tahanan rakyat Palestin dan bersetuju dengan pelan perdamaian,” katanya. Mk



Anwar bertemu pemimpin Hamas di Qatar

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Amy keterlaluan – Din Search



Nenek kecewa Syasya ‘berhenti’ ketika popular

Saya terluka sebab dia – Yusof Haslam



Muaz dilarang masuk Singapura?



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker