Persahabatan dalam Umno sedang diuji, kata ahli akademik

Persahabatan dalam Umno sedang diuji, kata ahli akademik

Seorang ahli akademik mempersoalkan keikhlasan persahabatan dalam Umno berikutan halangan terbaru dihadapi Najib Razak dalam rayuan SRC International di Mahkamah Persekutuan.

Mengulas mengenai sikap berdiam diri segelintir pemimpin Umno berhubung keputusan mahkamah menolak permohonan bekas perdana menteri itu untuk mengemukakan keterangan tambahan, felo Majlis Profesor Jeniri Amir berkata, ini menunjukkan kepada Najib “siapa teman sejatinya”.



Katanya, pemimpin Umno tidak boleh lupa bahawa ramai rakyat masih memandang tinggi Najib. Mereka mengagumi beliau kerana menggunakan fakta dan angka ketika berterusan membela Umno melawan tuduhan pembangkang, katanya.

Beliau memberitahu FMT, mereka yang berdiam diri mungkin cuba menjauhkan diri daripada bekas presiden parti itu untuk menjaga reputasi mereka menjelang pilihan raya umum akan datang.

Semalam, seorang pemimpin Umno yang tidak mahu namanya disiarkan memberitahu FMT, “keseluruhan Umno” berdiam diri.

Seorang ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno, yang juga tidak mahu dinamakan mengesahkan bahawa beberapa kumpulan WhatsApp parti itu membisu mengenai keputusan Mahkamah Persekutuan berhubung kes Najib itu.



Susulan itu, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menyeru parti menunjukkan solidariti dengan Najib, dengan berkata sumbangan dan khidmatnya kepada parti, Barisan Nasional (BN) dan kerajaan BN tidak akan terpadam daripada sejarah.

Beberapa pemimpin Umno sejak itu menyuarakan sokongan mereka kepada Najib, termasuk Timbalan Presiden Mohamad Hasan, ahli Majlis Kerja Tertinggi Isham Jalil dan ketua bahagian Sembrong Hishammuddin Hussein.

“Jika dia menang, Umno akan menggunakan naratif bahawa pendakwaan Najib bermotifkan politik dan dengan itu, mengumpulkan sokongan bukan sahaja daripada ahlinya tetapi juga daripada pengundi.”

Ahmad Fauzi Abdul Hamid daripada Universiti Sains Malaysia memberitahu FMT, pelik bagi ahli Umno yang mempunyai “naluri feudal” untuk secara terbuka tidak mengaku Najib dalam kalangannya.



Katanya, bukan sifat orang Melayu untuk mengkhianati orang yang pernah berbudi dengannya.

“Mesti ramai antara mereka yang mendapat manfaat daripada sumbangan yang diagihkan Najib.” FMT

Persahabatan dalam Umno sedang diuji, kata ahli akademik


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Neil Armstrong Jejak Kaki Ke Bulan ‘Dibuktikan’ Hanyalah Sebuah Rakaman

Guru lesap selepas disyaki rogol 2 pelajar di Sarawak



Berdakwah jangan pilih bulu – Ifa Raziah



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker