Jangan letak harga hantaran macam nak jual anak – Michael Ang

Sebaran :

Jangan letak harga hantaran macam nak jual anak – Michael Ang

PENGARAH dan penerbit terkenal, Michael Ang menitipkan pesanan buat golongan muda supaya membuat perancangan masa hadapan dengan membeli aset yang bernilai seperti rumah dan kenderaan.

Menurut perkongsian di laman Instagram Michael,45, anak muda perlu memiliki rumah sendiri walaupun ianya rumah flat.

“Tolong buat perancangan untuk kehidupan anda, sebelum 28 tahun mesti ada rumah tak kisah la kalau flat aja pun. Aku (Michael) pun duduk flat je.



“Sedikit wang simpanan dan kenderaan sendiri. Berhutang itu pastikan boleh bayar balik setiap bulan,” ujar pengarah drama hit Sweet Dreams ini.

Tambahnya, anak muda perlu memberi fokus untuk masa hadapan daripada membazirkan wang dengan membeli barang yang mahu ditunjuk kepada orang ramai sahaja.

“Kalau yang baca ni dah lebih 28 tahun dan tak ada seperti di atas, baik kau orang fikirkan hidup korang dan buat sesuatu.

“Tak payahlah habiskan duit beli benda untuk tunjuk dekat orang yang kau ada kelas dan mampu,” selarnya.



Malah, dalam sebuah perkongsian hantaran yang lain, Michael turut menyindir ibu bapa yang meletakkan jumlah hantaran yang tidak masuk akal seakan mahu menjual anak perempuan mereka.

“Di tuju pada mak bapa yang ada anak perempuan. Kadang-kadang saya tengok korang macam jual anak lebih dari nak kahwin kan! Kalau dia orang dah bercinta dan nak hidup bersama, bagi aja lah nak buat susah-susah buat apa. Mas kahwin, majlis kahwin dan sebagainya yang melampau dan membazir untuk apa? Nak tayang ke?,” tulisnya.

Michael berpendapat majlis kahwin yang gah adalah sangat membazir dan sepatutnya wang tersebut dibelanjakan untuk kehidupan selepas berumah tangga.

“Saya rasa majlis kahwin yang buat kaw kaw tu membazir lagi baik pakai duit tu untuk permulaan hidup rumah tangga yang selesa. Ni kahwin gah gah akhirnya bayar hutang dan duduk rumah sewa.



“Kalau anak aku, kahwin aja dekat masjid. Nak buat gah gah keluar la duit sendiri. Jangan cari aku,” ujarnya lagi.

Malah, pendapat Michael ini turut menerima reaksi positif oleh warganet dan ramai yang bersetuju tentang isu yang diketengahkan ini.

Menerusi perkembangan Bajet 2022 yang dibentangkan, kerajaan akan memberi galakan kepada golongan muda yang berpendapatan rendah untuk memiliki rumah sendiri melalui Skim Jaminan Kredit Perumahan (SJKP). Utv

Jangan letak harga hantaran macam nak jual anak – Michael Ang


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU

Kebarangkalian komet pemusnah langgar Bumi meningkat- NASA

Wilayah di utara Arab Saudi dilitupi salji


Sebaran :

Leave a Reply