Berat badan tinggal 48kg, Yasin derita tiriod

Penyanyi dan komposer, Yasin Sulaiman

PETALING JAYA – Penyanyi dan komposer, Yasin Sulaiman memaklumkan dirinya kini menderita menghidap tiriod sejak lima bulan lalu.

Menurut Yasin atau nama sebenarnya Muhammad Yasin Sulaiman, 48, berkata dia menghidap penyakit tiroid sejak November lalu.

“Syukur apabila pihak penjara menyediakan ubat untuk merawat penyakit saya,” katanya ringkas.

Pada masa sama, penyanyi itu turut memaklumkan berat badannya kini turun 18 kilogram (kg) kepada 48kg sejak berada di dalam penjara.



Ujar Yasin meskipun keadaan fizikalnya begitu, dia tidak mahu ada orang beranggapan pihak penjara tidak memberinya makan yang cukup.

“Dipenjara makanan cukup…melimpah ruah di sana juga banduan-banduan gemuk pun ramai (berseloroh) jadi tiada isu kata saya tidak cukup makan…cuma badan saya sahaja tidak gemuk,” katanya lagi.

Terdahulu dalam prosiding hari ini, Yasin gagal lagi dalam permohonan representasi ketiganya di Mahkamah Sesyen di sini untuk mengkaji tiga pertuduhan dadah yang dihadapi.

Ini berikutan Jabatan Peguam Negara (AGC) menolak permohonan yang dikemukakan Yasin berhubung ketiga-tiga pertuduhan tersebut.



Semasa prosiding, peguam Ariff Azami Hussein yang mewakili Yasin memaklumkan jawapan mengenai keputusan representasi ketiga itu diterima pada Isnin lalu.

“Pihak kami telah terima jawapan berhubung representasi ketiga itu pada 13 Mac (Isnin) dan reprsentasi itu telah ditolak. Justeru pihak kami akan mengemukakan representasi keempat dalam masa terdekat dan memohon tarikh perbicaraan pada hari ini dan esok dilapangkan dan saya difahamkan pihak pendakwaan tiada bantahan,” kata peguam itu.

Sementara itu, pihak pendakwaan yang diwakili Timbalan Pendakwa Raya Asnawi Abu Hanipah mengesahkan perkara itu dan tidak membantah untuk perbicaraan hari ini dan esok dilapangkan.

Justeru Hakim Nik Nasimah Nik Mohammad kemudian menetapkan 31 Mei, 1 dan 2 Jun ini untuk sambung perbicaraan selain pihak-pihak perlu memaklumkan kepada mahkamah mengenai status representasi itu.



Dijangka 10 saksi pendakwaan akan dipanggil memberi keterangan.

Dalam representasi tersebut, antaranya melibatkan dokumen-dokumen perubatan yang agak komprehensif bagi menyokong permohonan agar pertuduhan terhadapnya dikaji.

Selain itu representasi itu turut mengandungi rawatan yang diperlukannya, alasan kemanusiaan, rayuan melibatkan keluarga dan keadaan terkini Yasin.

Mengikut pertuduhan baharu itu, Yasin didapati dalam milikannya dadah berbahaya jenis kanabis seberat 193.7 gram di sebuah kondomonium di Persiaran Surian Damansara Indah Resort Home, PJU 3, Kota Damansara di sini pukul 5.30 petang pada 24 Mac lalu (2022).



Bagi kesalahan itu, Yasin yang mengaku tidak bersalah didakwa mengikut Seksyen 6 Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum dibawah Seksyen 39A(2) akta sama.

Sementara itu bagi satu lagi pertuduhan, Yasin mengaku tidak bersalah atas pertuduhan menanam 17 pokok dalam pasu plastik berisi tanah yang mana daripadanya kanabis yang diperolehi secara terus atau tidak langsung pada tempat, waktu dan tarikh sama yang mana pertuduhan itu mengikut Seksyen 6B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang boleh dihukum dibawah Seksyen 6B(3) akta sama Kanun Keseksaan.

Yasin turut didakwa atas satu lagi pertuduhan dan mengaku tidak bersalah iaitu memberikan dirinya dadah berbahaya jenis ’11-nor-delta-9 tetrahydrocannabinol-9- carboxylic acid’ di Pejabat Narkotik Ibu Pejabat Daerah (IPD) Petaling Jaya, pukul 11.05 malam pada tarikh sama.

Bagi kesalahan itu pertuduhan dikemukakan di bawah Seksyen 15 (1)(a) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan boleh dihukum dibawah Seksyen 15 (1) akta yang sama.



Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Sultan Johor cukup murka dengan Kerajaan pimpinan Mahathir

Kamal Adli boleh kehilangan nyawa jika sasaran penyerang tersasar ke bawah

Perompak dan peraba kemaluan gadis penjual ketum diburu Polis [VIDEO]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker