Berulang kali salah strategi, Anwar perlu berundur dari memimpin PH

Kekalahan Pakatan Harapan (PH) di Melaka, termasuk kekalahan besar PKR merupakan referendum jelas terhadap kepimpinan Anwar Ibrahim.

Anwar berkali-kali memperlihatkan bahawa dia sanggup membuat keputusan yang akhirnya dipersoalkan dalam usahanya memperolehi “majoriti yang kukuh dan meyakinkan”.

Lebih buruk, dia mewajarkan tindakan mengambil ahli-ahli politik yang melompat parti dengan alasan untuk mengembalikan mandat rakyat.

Sekiranya Anwar tidak mahu mendengar kritikan dalam parti dan gabungannya sendiri, maka dia mesti mendengar suara pengundi.

PKR tewas di kesemua 11 kerusi yang ditandinginya, termasuk tiga kerusi yang dimenangi pada 2018 iaitu Machap Jaya, Kelebang dan Rembia.

Di Asahan, di mana Anwar meletakkan Idris Haron sebagai calon, PKR tewas kepada calon BN dengan majoriti 2,993 undi.

Idris mendalangi usaha mengambil alih kuasa sehingga mencetuskan pilihan raya mengejut. Langkah itu dibincangkan oleh Idris bersama PH sebelumnya.

DAP serta pemimpin lain dalam PKR dan PH menyuarakan bantahan keras terhadap PKR yang mencalonkan Idris (serta Amanah meletakkan Nor Azman Hassan, yang juga tewas), namun ia seperti tidak diendahkan.

Najib mahu Tengku Zafrul ‘tekan butang’ i-Citra KWSP secepat mungkin

 

Pengundi tolak hujah Anwar

Selaku pemimpin utama PKR dan PH, Anwar bertegas menerima wakil rakyat yang melompat dengan mengatakan mereka mengambil pendirian yang berprinsip.

Sebaliknya, Anwar mewajarkan tindakan itu dengan cuba menggambarkan Idris sebagai wira yang mahu mengembalikan kuasa PH di Melaka.

Jelas daripada keputusan PRN Melaka semalam, pengundi tidak menerima hujah tersebut.

Boleh dikatakan PKR dan PH bersaing secara sengit di banyak kerusi dan tewas dengan majoriti tipis.

Bagaimanapun, jurang kecil itu tidak dapat diatasi kerana sebahagian pengundi tidak keluar langsung untuk mengundi.

Peratusan keluar mengundi adalah 65.85 peratus, lebih rendah berbanding pilihan raya negeri Sabah tahun lepas.

Sama ada kebimbangan terhadap pandemik Covid-19, letik berpolitik, atau rasa tidak puas hati terhadap PH, jelas sekali tindakan yang menyebabkan pilihan raya mengejut itu memberi kesan buruk kepada Anwar dan PH.

Dan sebagai pemimpin utama, Anwar mesti bertanggungjawab atas kekalahan gabungan itu dalam pilihan raya negeri tersebut.

Sama ada dia perlu berundur atau memperkemaskan diri, sesuatu mesti dilakukan jika Anwar dan PH mahukan peluang sebenar dalam PRU ke-15

Berulang kali salah strategi, Anwar perlu berundur dari memimpin PH


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


PKR terima tamparan hebat tewas semua kerusi ditandingi

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker