Hukum sambut Halloween haram – PU Syed

Penceramah bebas dan Pencetus Ummah (PU) Syed Mohd Bakri menegur segelintir umat7 Islam di negara ini yang dilihat terikut-ikut dengan budaya menyambut pesta Halloween sehingga gemar menggayakan kostum-kostum tertentu.

Malah, ia termasuk segelintir artis dan selebriti yang dilihat tidak segan memuat naik perkongsian seperti itu untuk tatapan orang ramai di media sosial.

Tidak menolak bahawa dia menerima banyak pertanyaan mengenai hukum meraikan perayaan Halloween, PU Syed menjelaskan ia adalah haram bagi umat Islam.

“Hukum menyambut Halloween atau berpakaian dan sebagainya bagi umat Islam adalah haram, kerana terdapat unsur-unsur tasyabbuh yang tidak dibenarkan di dalam Islam.

“Mudah-mudahan dengan pencerahan ini, dapat memberikan faedah dan manfaat dalam beragama dan diharapkan anak-anak muda kita dapat menghindarkan diri dari terjebak ke dalam kancah maksiat ini. Wallahu a’lam,”katanya.

Perkara itu dikongsikan olehnya dalam satu hantaran yang dibuat di Instagram semalam bagi membantu menjelaskan situasi tersebut kepada pengikutnya yang bertanya di media sosial.

Selain itu, menerusi hantaran yang dibuat, tinjauan Utusan Malaysia mendapati ramai kalangan warganet menyambut baik penjelasan tersebut termasuk meluahkan rasa sedih melihat perbuatan mereka yang meraikan perayaan itu tanpa segan silu.

Perkongsian PU Syed itu juga meninggalkan warganet dengan pandangan masing-masing termasuk umat Islam hari ini yang dilihat semakin ramai terikut-ikut budaya barat. Utusan

Hukum sambut Halloween haram – PU Syed


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU

‘Bapa Lockdown Malaysia’ Punca Kehancuran Kewangan, Kehidupan Rakyat – Najib [VIDEO]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker