Pesakit Diabetes Jangan Malas Makan Ubat, Walaupun Sudah Vaksin Covid-19 Masih Boleh Menyerang

Pesakit Diabetes Jangan Malas Makan Ubat, Walaupun Lengkap Vaksin Covid-19 Masih Boleh Menyerang

AKIBAT daripada kebimbangan dengan jangkitan Covid-19, seorang wanita menghidap diabetes, hipertensi (tekanan darah tinggi) dan obesiti tidak menghadiri rawatan perubatan berkalanya.

Walau bagaimanapun, beliau telah mendapatkan dos pertama vaksin covid dan memastikan dirinya mengikuti semua langkah pencegahan lain seperti hanya keluar rumah apabila ada urusan penting sahaja.

Malangnya, beliau telah dijangkiti Covid-19 dan dimasukkan ke hospital dalam keadaan kategori 4 yang membawa beliau untuk dipindahkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU).

Walaupun semua langkah telah diambil, wanita berumur 49 tahun ini akhirnya meninggal dunia akibat kegagalan pelbagai organ hanya selepas empat hari dirawat di hospital.

 

Pelbagai penyakit dihidapi seseorang boleh membahayakan jika tidak mengambil ubat seperti ditetapkan.

Ini membuktikan bahawa risiko untuk jangkitan Covid-19 yang teruk dan kematian adalah usia lanjut (lebih 60 tahun), diabetes, hipertensi, masalah buah pinggang, penyakit jantung dan obesiti sangat tinggi.

Lebih banyak risiko yang di hidapi, lebih tinggi kebarangkalian untuk meninggal dunia akibat jangkitan Covid-19. Malah diabetes adalah penyumbang utama morbiditi kepada kematian akibat virus itu.

Paras gula yang tinggi dalam darah menjejaskan sistem imunisasi badan dan mengurangkan kemampuan tubuh untuk melawan jangkitan menyebabkan risiko lebih tinggi untuk mengalami simptom lebih parah.

Obesiti juga adalah di antara risiko terbesar seseorang lebih rentan dijangkiti wabak itu.

Sebelum ini, ia hanya dianggap sebagai masalah kesihatan sampingan yang berkait rapat dengan diabetes, hipertensi dan penyakit kardiovaskular yang telah diketahui dapat menyebabkan risiko jangkitan Covid-19 yang teruk.

Peningkatan angka obesiti di Malaysia memperlihatkan betapa teruknya tahap kesihatan populasi negara kita terutamanya berkaitan penyakit metabolisma.

Pengambilan vaksin dapat membantu mengurangkan risiko dan melindungi individu berpenyakit mendapat simptom parah.

Pencegahan amat penting sekiranya anda menghidap diabetes!

Di saat sekatan sosial dilonggarkan dan orang ramai memulakan perjalanan adalah penting untuk anda mengekalkan semua amalan pencegahan bagi menghindari jangkitan Covid-19.

Perlu di ingatkan, sentiasa kekalkan penjarakan fizikal, pakai pelitup muka, dan kerap cuci tangan anda, terutamanya apabila berinteraksi dengan ahli keluarga yang masih belum mendapatkan vaksin.

Kajian mengesahkan bahawa vaksin-vaksin yang digunakan di Malaysia adalah efektif, termasuk kepada penghidap diabetes.

Namun begitu, seperti kebanyakan vaksin lain, perlindungan yang diberikan bukanlah 100 peratus.

Seseorang masih boleh dijangkiti selepas menerima vaksin tetapi kebarangkalian mendapat jangkitan yang teruk dan kematian amat rendah.

Jalani kehidupan sihat dan menguruskan kesihatan dengan baik.

Jaga diri dengan lebih baik

Malangnya, dalam keadaan pandemik ini, ramai penghidap diabetes tidak mengawal paras gula dalam darah, tidak ambil peduli akan tekanan darah dan membiarkan berat badan bertambah.

Sebagai penghidap diabetes, seseorang perlu mengambil berat tentang kawalan paras gula dalam darah kerana ia boleh mengurangkan risiko jangkitan Covid-19 yang teruk dan risiko kematian.

Jadi, ambillah ubat seperti yang disarankan, jaga pemakanan, kekal aktif, dan pantau paras gula dalam darah dengan kerap.

Pastikan juga menguruskan tekanan darah dan masalah kesihatan kronik lain yang mungkin ada, dan kurangkan berat badan serta tidak culas menghadirkan diri pad sesi rawatan berkala yang telah dijadualkan.

Pesakit Diabetes Jangan Malas Makan Ubat, Walaupun Lengkap Vaksin Covid-19 Masih Boleh Menyerang


Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Khairy mengaku guna 4 jin

Zul Yahya Tampil Bersuara Isu KJ Nak Susahkan AntiVaksin – ‘Mereka Bukan Penjenayah Atau Pengganas’

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker