Maulidur Rasul : Abu Lahab Paling Gembira

Maulidur Rasul : Abu Lahab Paling Gembira

Abu Lahab yang bergembira menyambut kelahiran Nabi Muhammad dengan menyembelih 100 ekor unta, tetapi apabila bila Rasulullah menyerunya kepada Islam beliau menolaknya.Ini juga mengambarkan bahawa peristiwa ini berlaku pada selepasnya dengan mengikut cara kehidupan Abu Lahab…

Abu Lahab dan nama sebenarnya adalah Abdul Uzza bin Abdul Mutalib. Nama panggilannya Abu Utaibah.

Ketika lahirnya Rasulullah SAW dialah diantara orang yang paling gembira dan menyifatkan Rasulullah SAW adalah anakku” dengan keadaan riang dan gembira yang dapat menghilangkan kesedihan atas kehilangan adiknya ”Abdullah” yang telah meninggal dunia.

Abu Lahab ialah orang yang terkenal paling bakhil ini pun tidak sangka-sangka untuk memerdekakan hambanya, hanya kerana sampainya berita tentang kelahiran ‘putera dua orang korban’.”

Bagi orang yang terkenal bakhil seperti Abu Lahab, jelas menjadi luar biasa. Jangankan harta sebesar budak yang harganya mahal, harta paling kecil pun baginya amat disayang.Tentu ada alasan lain yang mendorong Abu Lahab tiba-tiba berubah menjadi seorang yang dermawan, memerdekakan hamba tanpa tebusan.Begitulah digambarkan kegembiraan Abu Lahab.

Abu Lahab yang bergembira menyambut kelahiran Nabi Muhammad SAW dengan menyembelih 100 ekor unta, tetapi apabila bila Rasulullah SAW menyerunya kepada Islam beliau menolaknya.
Ini juga mengambarkan bahawa peristiwa ini berlaku pada masyarakat kini selepasnya dengan mengikut cara kehidupan Abu Lahab…

Itulah Abu Lahab yang kemudiannya adalah orang yang paling MEMUSUHI RASULULLAH SEHINGGA DILAKNAT OLEH ALLAH SWT

Allah Berfirman :

“Binasalah kedua tangan abu Lahab, dan sungguh-sungguh binasa ia. Tidaklah berfaedah kepadanya harta bendanya dan apa yang ia usahakan. Kelak ia akan masuk ke dalam api yang bergejolak. Dan (begitu pula) istrinya, pembawa kayu bakar. Yang dilehernya ada tali dari sabut.” (QS. Al-Lahab : 1-5)

Maulidur Rasul : Abu Lahab Paling Gembira


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Siang kutip sampah malam jadi perogol

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker