Zahid kata Umno punca kerajaan Melaka tumbang tuduhan tidak rasional

Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan tindakan menyalahkan parti itu sebagai punca kejatuhan kerajaan Melaka sebagai propaganda tidak rasional.

Ini kerana, katanya, selain dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Umno, masing-masing seorang wakil rakyat Bersatu dan bebas turut terlibat dalam gerakan itu sehingga memaksa Dewan Undangan Negeri (DUN) dibubarkan.

“Secara harfiah (literally), apa yang terjadi disebabkan masalah dalaman di Melaka dan ia melibatkan wakil rakyat daripada beberapa parti yang diketahui,” katanya dalam kenyataan.



Zahid berkata, Umno kini perlu bersedia menghadapi kemungkinan pilihan raya negeri diadakan.

“Nasi sudah menjadi bubur. Maka, parti perlu bersiap siaga mengharungi PRN jika itu ditetapkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya.

“Kerana itu saya pernah menyatakan di Dewan Rakyat, jika benar kerajaan Melaka sudah tumbang, elok kita kembalikan mandat kepada rakyat.”

Isnin lalu, empat ADUN Melaka mengumumkan hilang kepercayaan dan menarik sokongan terhadap kepimpinan Ketua Menteri, Sulaiman Md Ali.



Mereka ialah Idris Haron (BN-Sungai Udang), Nor Azman Hassan (BN-Pantai Kundor), Norhizam Hassan Baktee (Bebas-Pengkalan Batu) dan Noor Effandi Ahmad (Bersatu-Telok Mas).

Terdahulu, Astro Awani hari ini memetik Timbalan Pengerusi Amanah Melaka, Mohd Sofi Abdul Wahab sebagai berkata, kemelut politik di Melaka berpunca daripada perbalahan sesama Umno yang dianggap “dosa paling besar” parti berkenaan terhadap rakyat di negeri itu.

Ketua PKR Alor Gajah, Ginie Lim yang dilaporkan Sinar Harian berkata, krisis politik itu membuktikan Umno tidak menghormati memorandum persefahaman yang dimeterai antara pembangkang dan kerajaan.

Beberapa hari lalu, FMT memetik orang dalam parti sebagai berkata, perpecahan dalam kalangan ahli Umno di Melaka, yang timbul sejak Langkah Sheraton tahun lalu, menyebabkan kejatuhan kerajaan negeri itu.



Zahid kata Umno punca kerajaan Melaka tumbang tuduhan tidak rasional


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


‘Saya akan cari siapa cabar saya’ – Idris Haron



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker