PKR, DAP terima dana asing NED?

PKR, DAP terima dana asing NED?

PKR dan DAP masing-masing menafikan menerima pendanaan daripada National Endowment for Democracy (NED), badan berpangkalan di AS yang didakwa membiayai parti pembangkang selama lebih sedekad.

Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzil, berkata beliau dan partinya tidak menerima pembiayaan daripada NED. Malah, katanya beliau tidak mempunyai maklumat berhubung isu itu.

“(Presiden parti) Anwar Ibrahim ditahan di penjara untuk tempoh lama pada dekad lalu, manakala Setiausaha Agung Saifuddin Nasutian juga tidak mempunyai maklumat mengenainya,” katanya kepada FMT.

Fahmi juga berkata dakwaan bahawa pembangkang menerima pembiayaan NED “dibangkitkan setiap selang beberapa tahun.”

Setiausaha Antarabangsa DAP, Teo Nie Ching, berkata sebagai parti politik ia tidak mengambil sebarang wang daripada organisasi berkenaan.

“Ahli DAP mungkin menghadiri beberapa seminar anjuran organisasi asing melibatkan contohnya komunikasi berkesan dan kecelikan media sosial sebelum ini.”

Terdahulu hari ini, seorang aktivis berkata Pakatan Harapan (PH) perlu menjelaskan kebergantungannya terhadap pembiayaan diterima daripada NED.

Kua Kia Soong yang juga penasihat SUARAM berkata demikian ketika mengulas dakwaan Daniel Twining, Presiden International Republican Institute (IRI), tiga tahun lalu.

Twining berkata, IRI bekerja dengan parti pembangkang di Malaysia sejak 2002 dengan bantuan NED.

“Jadi selama 15 tahun, dengan sumber NED, kami berusaha menguatkan parti pembangkang Malaysia,” kata Twining dalam video yang dikongsikan Kua. FMT

PKR, DAP terima dana asing NED?


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Najib tawar bantuan guaman kepada gadis hilang tangan akibat disamun

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker