Malaysia tidak boleh gagal!

Malaysia tidak boleh gagal! . Situasi pandemik Covid-19 di Malaysia pastinya menimbulkan kegelisahan dalam kalangan rakyat lebih-lebih lagi angka menunjukkan pertambahan jumlah pesakit virus berkenaan.

Mahu atau tidak rakyat perlu menghadapinya dengan penuh sabar selain terus mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh kerajaan dan terus bersikap positif.

Peniaga, Raja Mohamad Hazmi Raja Hussin, 26, berkata, dalam keadaan ekonomi terjejas, kerajaan tetap memberikan bantuan kepada rakyat yang terkesan.

“Negara kita masih menyediakan peruntukan tidak kira golongan B40, M40 dan T20.

“Sedikit sebanyak ia dapat menampung beban rakyat ketika ini,” katanya kepada Sinar Harian pada Rabu.

Bagi penuntut di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai, Muhammad Faiz Mohd Shafee, 24, rakyat Malaysia perlu berpegang teguh kepada slogan ‘Jatuh Bangkit Kita Bersama’ supaya dapat mencapai matlamat bebas Covid-19.

“Buang segala ego dan lupakan segala sengketa yang berlaku terutama bagi mereka yang berada di atas dan masih sibuk dengan kemelut politik kerana ini bukan masanya,” ujarnya.

Kakitangan awam di Kementerian Pembangunan Luar Bandar, Wan Nur Suhailah Wan Draman, 24, berkata, walaupun kes Covid-19 semakin menunjukkan peningkatan, rakyat perlu terus tabah dalam menghadapi penularan wabak tersebut dengan tetap mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.

Sementara itu, pensyarah di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Rosidayu Sabran, 53, berkata, petugas barisan hadapan sudah semakin lesu dengan tanggungjawab mengawal kesihatan rakyat.

“Jadi, setiap rakyat perlu terus kuat dan bersemangat untuk menjaga keselamatan diri masing-masing di mana jua berada terutama dalam mematuhi SOP semasa berada di luar.

“Sentiasa berikan mereka semangat, mudahkan tugas mereka dan jangan jadi penghalang kepada usaha mereka membantu pesakit Covid-19 dan kesihatan negara,” jelasnya.

Seorang lagi kakitangan awam, Rozihani Mohamad, 41, berkata, Malaysia mempunyai sifat terpuji dalam membantu orang lain yang dalam kesusahan.

“Kita juga boleh membantu dengan mengenal pasti keluarga, individu yang perlukan bantuan dan salurkan maklumat melalui pelbagai platform dalam talian,” ujarnya.

Bagi pembantu penyelidik di USIM, Mohammad ‘Izzuddin Mohamad Ares, 24, kewujudan laman sesawang KitaJaga.co yang dicipta oleh rakyat tempatan membuktikan keprihatinan masyarakat dalam membantu golongan yang susah.

“Dengan kewujudan laman sesawang itu dapat membuka mata ramai orang yang sangat-sangat memerlukan bantuan barang keperluan.

“Ia juga dapat memberi peluang kepada masyarakat untuk berbuat kebaikan dengan membantu menerusi laman sesawang tersebut,” katanya.

Pengasas Syarikat Seni Cetakan, Adib Mursyidi Mohd Bukhari, 24, pula berkata, kerajaan sudah mempercepatkan proses vaksinasi kepada seluruh rakyat di mana kita boleh melihat peningkatan pemberian vaksin di semua pusat pemberian vaksin (PPV) di seluruh negara.

“Oleh itu, mana-mana rakyat yang sudah menerima tarikh vaksin untuk hadir ke PPV supaya kita boleh mendapatkan hala tuju negara untuk mencapai 80 peratus herd immunity.

“Orang ramai yang sudah mengambil vaksin diharapkan untuk terus menyebarkan kebaikan kepada semua,” jelasnya.

Malaysia tidak boleh gagal!


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Bersatu, UMNO dan Pas, carilah persamaan

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker