Razlan berdoa Muhyiddin serah kuasa kepada Umno

Razlan berdoa Muhyiddin serah kuasa kepada Umno

Sambil berharap kesihatan Muhyiddin Yassin dipulihkan, seorang ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno juga berdoa agar presiden Bersatu itu terbuka hatinya untuk menyerahkan kuasa perdana menteri kepada Umno.

Dengan langkah begitu kata Razlan Rafii ahli parlimen Pagoh terbabit akan dikenang ramai sebagai seorang negarawan ulung oleh rakyat pada suatu hari nanti.

“[…] saya dengar beliau tidak sihat, justeru kita doakan kesihatannya (dan) semoga Allah SWT membuka hati beliau untuk menyerahkan kuasa kepada Umno.

“Bincanglah elok-elok demi kelangsungan rakyat dan negara, jadilah seorang negarawan yang akan dikenang oleh rakyat suatu hari nanti,” katanya dalam hantaran di Facebook hari ini.

Perhatian ramai kini tertumpu kepada kerajaan ketika tenpoh 14 hari yang diberikan Umno kepada Perikatan Nasional berakhir hari ini. Melalui kata dua tersebut – yang dikeluarkan Umno pada 21 Jun lalu – mereka mahu PN memulakan langkah membuka semula parlimen.

Kegagalan berbuat demikian, kata presidennya Ahmad Zahid Hamidi, akan mendorong Umno memanggil mesyuarat MT bagi memutuskan tindakan selanjutnya.

Walaupun tidak menjelaskan apa tindakan tersebut, ramai berpendapat Umno akan mengarahkan semua ahli parlimennya yang ada dalam kabinet Muhyiddin meletak jawatan.

Pada masa sama Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan memaklumkan kerajaan akan mengumumkan tarikh pembukaan parlimen selepas mesyuarat mingguan kabinet pada Rabu ini.

Pembukaan semula parlimen sudah disuarakan oleh Yang di-Pertuan Agong sekurang-kurangnya tiga kali sebelum ini.

Rakyat terbiar tanpa dibela

Kenyataan Razlan itu dikeluarkan ketika Muhyiddin masih mendapatkan rawatan di hospital selepas dimasukkan ke wad pada 30 Jun lalu kerana masalah cirit-birit.

Kata Razlan sebelum ini Muhyiddin menunjukkan sikap dingin terhadap titah Agong justeru ia menyebabkan pertikaian politik semasa menjadi semakin teruk.

“Semasa rakyat susah, berusaha keluar dari masalah ini, kerajaan pula terus bermain politik

“Agong terpaksa memanggil speaker dan timbalan speaker (Dewan Rakyat dan Dewan Negara) untuk menyatakan hasrat istana dan niat baik Majlis Raja-raja (membuka parlimen).

“Sehingga ke tahap ini pun kerajaan Muhyddin masih berdegil tidak mahu mematuhi titah istana,” dakwanya.

Menurut Razlan lagi kerajaan sepatutnya memberikan fokus kepada titah istana dan berlapang dada untuk bertindak “demi kepentingan rakyat” berbanding apa yang mereka lakukan sekarang.

Katanya tujuan istana mahukan parlimen bersidang semula adalah untuk membolehkan wujudnya mekanisma semak dan imbang kepada kerajaan selain mencari formula terbaik untuk keluar dari kemelut Covid-19, ekonomi, dan sosial.

Menurut Razlan lagi kerajaan hari ini sudah tidak boleh diharapkan lagi apabila dianggapnya sebagai zalim kerana membiarkan rakyat menderita tanpa pembelaan. Mk

Razlan berdoa Muhyiddin serah kuasa kepada Umno


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Bantu Rakyat Menderita, Bukan Bantu Bank

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker