Vaksin AstraZeneca versi India tidak diluluskan EU

Vaksin AstraZeneca versi India tidak diluluskan EU

Vaksin India tidak dibenarkan di Kesatuan Eropah (EU) kerana kemungkinan adanya ‘perbezaan’ dengan yang asli, kata pengawal selia ubat Eropah pada semalam.

Kesatuan Afrika (AU) mengadu bahawa EU yang tidak meluluskan vaksin Covishield buatan India yang murah mungkin merugikan orang-orang di Afrika di mana ia digunakan secara meluas.

“Walaupun mungkin menggunakan teknologi pengeluaran yang serupa dengan Vaxzevria (vaksin AstraZeneca), Covishield pada masa ini tidak diluluskan di bawah peraturan EU,” kata Agensi Ubat-ubatan Eropah (EMA) dalam satu pernyataan kepada AFP.

“Ini kerana vaksin adalah produk biologi. Bahkan perbezaan kecil dalam keadaan pembuatan boleh mengakibatkan perbezaan produk akhir, dan oleh itu undang-undang EU memerlukan lokasi pembuatan dan proses pengeluaran dinilai dan disetujui sebagai sebahagian dari proses kelulusan,” katanya.

Agensi yang berpangkalan di Amsterdam itu menambah: “Sekiranya kami meluluskan permohonan kebenaran pemasaran untuk Covishield atau sekiranya ada perubahan pada lokasi pembuatan Vaxzevria yang diluluskan, kami akan memaklumkannya.”

Empat vaksin kini diluluskan untuk digunakan di EU: Pfizer / BioNTech, Moderna, AstraZeneca dan Johnson & Johnson. Empat lagi sedang dalam ‘penilaian berterusan’ untuk kemungkinan mendapat persetujuan: Sputnik Russia, Sinovac China, CureVac Jerman dan Novavax Amerika Syarikat (AS).

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bagaimanapun telah meluluskan Covishield dan kesal dengan kenyataan bahawa beberapa negara menolak penggunaan Covishield untuk vaksinasi.

“Ini sangat dikesali kerana AstraZeneca-Covishield adalah vaksin yang sama seperti AstraZeneca-Vaxzevria, yang diluluskan untuk vaksinasi,” kata Richard Mihigo dari Pejabat Wilayah WHO untuk Afrika pada Selasa malam.

“Hanya AstraZeneca-Covishield yang dihasilkan dan diedarkan di bahagian lain dunia selain Eropah.”

Beliau menggesa negara-negara EU supaya meluluskan Covishield untuk vaksinasi.

Kenyataan EMA menyatakan bahawa ia ‘tidak bertanggungjawab atas sebarang keputusan mengenai kemasukan ke EU’, yang adalah tanggungjawab Suruhanjaya Eropah dan negara anggota EU.

Dalam kenyataan bersama yang dikeluarkan pada Isnin, AU dan Pusat Pengendalian dan Pencegahan Penyakit Afrika menyatakan peraturan terbabit ‘membahayakan perlakuan yang adil’ terhadap orang yang diberi vaksin di Afrika.

Rakyat di beberapa negara Afrika juga mengeluh mengenai kurangnya pengiktirafan terhadap mana-mana vaksin Cina yang banyak digunakan. AFP

Vaksin AstraZeneca versi India tidak diluluskan EU


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Tiada internet, pelajar ikuti kelas ditemani buaya

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker