Polis buru individu berarak mengiringi mayat

Polis buru individu berarak mengiringi mayat di Jalan Siram, Pulau Pinang baru-baru ini kerena mereka telah melanggar SOP PKP 3.0

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Noorzainy Mohd Noor, berkata pihaknya membuka kertas siasatan hari ini selepas menerima satu laporan mengenai video tular di TikTok memaparkan sekumpulan lelaki berarak serta menari ketika mengiringi mayat.

Video berdurasi 56 saat, disiarkan oleh @ budakpenang7 di platform media sosial itu menunjukkan sekumpulan lelaki membawa keranda di tengah jalan sambil bermain dram dan mengangkat sepanduk si mati.



“Berdasarkan siasatan awal, kejadian (berarak) dipercayai berlaku pada 17 Jun lepas namun videonya baru tular menerusi media sosial hari ini.

“Polis telah mendapat butiran berhubung si mati dan sedang mengesan kumpulan individu iaitu kira-kira 15 hingga 20 lelaki yang berarak dan menari mengiringi mayat,” katanya dalam kenyataan.

Beliau berkata, siasatan awal mendapati mayat itu adalah lelaki berusia 23 tahun yang meninggal dunia akibat penyakit batuk kering, dibawa dari Teluk Air Tawar, Seberang Perai ke tempat pembakaran mayat di Jalan Siram dengan menaiki kenderaan.

Namun, kira-kira 50m dari tempat pembakaran itu, kumpulan individu terbabit berarak membawa mayat sehingga ke lokasi pembakaran.



Susulan itu, polis meminta kumpulan lelaki terbabit tampil membantu siasatan yang dijalankan mengikut Seksyen 269 Kanun Keseksaan dan Peraturan 9 Peraturan-peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 2021.

Noorzainy berkata, polis turut mengesan pemilik akaun TikTok berkenaan bagi membantu siasatan.

Polis buru individu berarak mengiringi mayat


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU




Kartel dalam PKR wujud kembali

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker