Bekalan darah di Kedah kritikal, mampu bertahan 3 hari saja

Bekalan darah di Kedah kritikal, mampu bertahan 3 hari saja

Bekalan darah di Kedah kritikal, mampu bertahan 3 hari saja

Bekalan darah untuk kegunaan hospital di Kedah berada pada tahap kritikal apabila stok semasa di pusat darah di negeri itu hanya mampu bertahan untuk tempoh tiga hari sahaja lagi.

Ketua Perkhidmatan Transfusi Kedah Dr Siti Nadiah Abdul Kadir berkata berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0, berlaku penurunan drastik bekalan darah di negeri ini iaitu sehingga 50 peratus, sedangkan dalam masa sama keperluan darah terus meningkat.

Katanya Jabatan Perubatan Transfusi Hospital Alor Setar (JPTHAS) yang bertindak sebagai pusat darah bagi Kedah dan Perlis secara purata memerlukan 150 beg darah setiap hari untuk menampung keperluan para pesakit.

“Jumlah ini masih diperlukan walaupun dalam tempoh pelaksanaan PKP ini. Sebelum PKP, ‘kutipan’ darah adalah antara 150 hingga 200 beg sehari, tetapi sekarang ini kutipan jatuh kepada 75 hingga 100 beg sehari,” katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Katanya hospital-hospital di negeri ini masih mempunyai stok darah masing-masing yang dianggar mampu bertahan untuk tempoh tiga hingga lima hari, namun memerlukan bekalan darah oleh JPTHAS dari semasa ke semasa.

Beliau berkata antara kes yang memerlukan transfusi darah termasuklah mangsa kemalangan jalan raya, ibu tumpah darah semasa bersalin, pesakit yang menjalani pembedahan utama dan pesakit kanser selain pesakit Talasemia yang memerlukan darah secara berterusan.

Dr Siti Nadiah berkata JPTHAS turut bertanggungjawab mengumpul, memproses serta menyaring bekalan darah bagi Perlis, dan penurunan kadar pengumpulan darah sehingga 50 peratus dilihat turut berlaku di negeri itu.

Beliau menjelaskan aktiviti pendermaan darah masih diteruskan walaupun negara berada dalam tempoh PKP dengan mematuhi garis panduan yang dikeluarkan Majlis Keselamatan Negara dan polis selain tertakluk kepada syarat-syarat asas pendermaan darah.

“Pihak kami akan terus melakukan kempen dan promosi besar-besaran bagi menggalakkan pendermaan darah selain bekerjasama dengan badan bukan kerajaan,” katanya yang menggesa orang ramai untuk mengunjungi mana-mana hospital bagi membantu mengatasi masalah ini. Bernama

Bekalan darah di Kedah kritikal, mampu bertahan 3 hari saja


Baca Artikel Menari

Layari Laman Facebook MYKMU NET


Pulau Pinang mungkin tak terima lagi air Sungai Muda

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker