Pakar cadang had laju 30km/j di bandar, kampung

Had laju standard 30km/j dicadangkan untuk kawasan bandar dan kediaman, bandar dan desa sebagai sebahagian daripada Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2021-2030.

Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalanraya Malaysia (Miros) Khairil Anwar Abu Kassim, berkata institusi ini akan melibatkan pihak berkepentingan yang merangkumi Jabatan Kerja Raya, Jabatan Pengangkutan Jalan, majlis tempatan, polis dan pihak berkuasa lain yang berkaitan.

Had laju akan membolehkan orang ramai menguruskan keselamatan dengan lalu lintas jalan raya, dan akan membolehkan masyarakat mewujudkan kawasan yang selamat, sihat, hijau dan sesuai didiami, kata Khairil.

Cadangan mengenai had laju tersebut akan dikemukakan kepada lembaga pengarah Miros.

Malaysia adalah salah satu negara yang menerima mandat 18 resolusi mengenai keselamatan jalan raya pada persidangan menteri di peringkat global pada Februari tahun lalu.

80 menteri terbabit berjanji untuk mengurangkan jumlah kematian di jalan raya kepada separuh menjelang 2030, katanya, dan mencadangkan had laju 30km/j sebagai “norma baharu” di kawasan yang terdapat gabungan aktiviti motosikal, kereta, pejalan kaki dan penunggang basikal.

Minggu lalu, Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia Tedros Adhanom Ghebreyesus meminta kerajaan di seluruh dunia untuk segera melaksanakan had laju 30km/j di bandar-bandar.

“Kita memerlukan visi baharu untuk mewujudkan bandar-bandar yang selamat, sihat, hijau dan sesuai untuk didiami,” kata Ghebreyesus. “Jalan-jalan dengan had laju yang rendah adalah bahagian penting dari visi itu. Dalam pada kita semakin pulih dan cuba bangkit semula dari Covid-19, mari kita wujudkan jalan yang lebih selamat untuk dunia yang lebih selamat.”

WHO berkata jumlah pergerakan dan lalu lintas jalan raya menurun secara keseluruhan kerana sekatan Covid-19 dan lebih ramai orang bekerja dari rumah. Namun, statistik kematian tidak menurun dengan jumlah relatif yang sama kerana pengguna jalan raya memandu dengan kelajuan yang lebih tinggi.

Duta global Inisiatif Kesihatan Kanak-kanak Zoleka Mandela berkata apa saja yang melebihi 30km/j adalah satu hukuman mati. “Hari ini dan setiap hari, 3,000 kanak-kanak terbunuh atau cedera di jalan raya di seluruh dunia. Ia adalah krisis buatan manusia dan boleh dicegah sepenuhnya,” katanya.

Zoleka adalah cucu kepada Nelson Mandela. Beliau kehilangan anak perempuannya, Zenani, 13 dalam kemalangan jalan raya di Soweto ketika pulang dari sebuah konsert pra-kejohanan Piala Dunia Afrika Selatan 11 tahun lalu.-FMT

Gara-Gara Sakit Perut, Pemandu Kereta Api Laju Minta Konduktor Pandu

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker