Tak menang tangan urus korban Covid-19

Susulan kematian yang tinggi di kalangan pesakit Covid-19, penyedia perkhidmatan pengurusan kematian atau rumah mayat bukan Islam  menghadapi kekurangan tenaga kerja dan bimbang pusat pembakaran tidak dapat menampung jika kes kematian terus meningkat.

Pengurus besar (jualan dan perkhidmatan) Nirvana Care, Teh Khai Lin, mengaku terkejut apabila melihat angka kematian akibat Covid-19 meningkat dengan mendadak sejak pertengahan April.

Dari bulan Mac hingga Disember 2020, Nirvana telah mengendalikan 12 pengebumian yang berkaitan dengan kematian Covid-19.



Manakala dari Januari hingga bulan lalu, terdapat 55 kes yang berkaitan.

Situasi terbaru menyaksikan syarikat itu menguruskan 44 pengurusan kematian yang melibatkan korban Covid-19 pada tempoh memasuki minggu ketiga bulan Mei, hampir dengan jumlah kematian bulan-bulan sebelumnya.

Teh memberitahu  Nirvana menangani tiga hingga empat kematian berkaitan Covid-19 setiap hari sejak Mei.

Selepas ditemu bual melalui telefon, Teh menghantar satu pesanan mesej dari pusat pengurusan kematian: “Kes Covid-19 pertama hari ini baru saja dihantar untuk pembakaran mayat, tetapi mayat kedua dan ketiga telah tiba, mereka harus menunggu giliran.



“Kami mempunyai empat mayat keseluruhan hari ini,” katanya.

Kejayaan besar bersihkan nama saya – Najib

 



Hari rehat dibekukan

Teh memaklumkan terdapat 200 kakitangan dari syarikat mereka yang bertanggungjawab menguruskan kematian, namun mereka masih kekurangan tenaga kerja.

Katanya, kakitangan syarikat pengurusan itu terpaksa membekukan hari rehat mereka dan perlu kembali bekerja.

“Kami mula sibuk pada pertengahan April, dan ramai rakan saya tidak dapat berehat sejak itu. Walaupun ada yang mengambil cuti, mereka terpaksa membatalkan cutinya kerana melihat yang lain terlalu sibuk,” katanya.



Teh berkata dalam situasi tertentu, kakitangan sokongan juga turut membantu menguruskan urusan kematian.

Tambah Teh lagi, dia mula merasai tekanan hebat yang pernah dilalui oleh industri pengurusan kematian Itali dan Amerika Syarikat ketika mereka terkesan wabak itu.

“Kami dapat merasakan tekanan yang ditanggung oleh pemain industri pengurusan kematian apabila wabak itu hilang kawalan di Itali dan Amerika Syarikat tahun lalu. Tidak kira apa yang kami lakukan, kita harus mengaturnya dengan cepat.

Pusat pembakaran mesti dibasmi kuman



Sementara itu, individu yang bertugas di Graceland Funeral Services yang hanya ingin dikenali sebagai Yap berkata mereka masih dapat menguruskan walaupun terdapat lebih banyak kes kematian.

Tetapi dia bimbang jika kematian terus meningkat, dan pusat pembakaran mungkin tidak dapat menampungnya.

Jangan halalkan Jajaran Baru Bersama DAP



Menurut Yap, mayat si mati harus ditutup dalam keranda atau pembakaran sebelum upacara dapat diadakan. Sebilangan besar ahli keluarga lebih memilih pembakaran mayat.

 

“Diperlukan dua hingga tiga jam untuk membakar mayat. Biasanya perlu membakar sekitar 20 mayat, tetapi sekarang berlaku tambahan kerana kematian Covid-19.

“Tambahan pula, mayat yang berkaitan dengan Covid-19 tidak dapat melalui pembakaran secara langsung, tetapi kita perlu membersihkan dan membasmi kuman tempat (pembakaran) sebelum dan selepas pembakaran, ia memerlukan lebih banyak masa,” katanya.

Dalam pada itu, Teh berkata mesin pembakaran juga memerlukan masa untuk proses penyejukan dan jika beroperasi sepanjang hari ia mungkin tidak berfungsi dengan baik.

Awal bulan ini, rakaman audio suara pengasas Nirvana, Kong Hon Kong telah tersebar di media sosial.

Dalam rakaman itu, pengarah eksekutif berkenaan menggesa orang ramai untuk duduk di rumah, dia bahkan mengatakan “Nirvana tidak mahu wang anda”.

“Akhir-akhir ini Nirvana menangani banyak kes kematian yang berkaitan dengan Covid-19. Setiap orang harus mengambil perhatian, jangan keluar rumah jika tidak perlu, tidak ada yang lebih penting daripada kehidupan kita sendiri, jangan keluar, cuci tangan dan bersenam lebih banyak, Nirvana tidak mahukan wang anda. Semoga semua orang mempunyai kehidupan yang panjang dan sihat,” katanya.

Sebelum ini, Kementerian Kesihatan menyatakan bahawa Hospital Sungai Buloh pusat utama bagi Covid-19, telah menggunakan kontena bagi menyimpan mayat.

Semalam, Covid-19 mencatat jumlah kematian tertinggi apabila 59 kematian direkodkan.

Tahniah Najib, terus berjuang – Nik Abduh


Baca Artikel Menarik

Layari Laman Facebook MYKMU NET

 


Facebook tutup laman pro-Zionis selepas serangan siber netizen

 

 

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker