Saintis Belanda Latih Lebah Kesan COVID-19

Lebah kesan covid-19. KEMELUT pandemik yang mencengkam dunia sekarang ini membuka kepada pelbagai peluang dan kemungkinan baharu dalam dunia penyelidikan di makmal sains.

Terbaru, sekumpulan saintis Belanda mengharapkan hasil daripada kumpulan ‘sukarelawan’ unik untuk membantu umat manusa yang berdepan COVID-19, iaitu dengan melatih lebah bagi mengesan virus korona menerusi ujian rapid.

Penyelidik teknologi serangga yang baru memulakan start-up InsectSense dengan kerjasama Wageningen University di Belanda mengumumkan mereka telah melatih lebih 150 lebah untuk mengenal pasti sampel yang mengandungi virus COVID-19 berdasarkan bau.
Dalam eksperien itu, kumpulan lebah berkenaan diberi larutan air gula setiap kali ia terkena sampel yang dijangkiti.

Kerana kepekaan lebah terhadap bau, serangga istimewa itu dapat dilatih hanya dalam masa beberapa minit untuk mengesan volatil dan bau, kemudian mengaitkan larutan dengan sampel positif.

Para saintis menyatakan bahawa latihan itu menunjukkan hasil yang sangat positif.

Menurut siaran akhbar, InsectSense telah mengembangkan mesin prototaip yang dapat melatih lebah untuk mengesan virus, dan diharap dapat digunakan di negara-negara berpendapatan rendah.

“Bukan semua makmal memiliki kepakaran, terutama di negara berpendapatan rendah,” kata Wim van der Poel, seorang profesor di Universiti Wageningen, kepada The Washington Post.

“Lebah boleh didapati di mana-mana, dan pengendaliannya juga tidak terlalu rumit,” tambahnya.

Walaupun hasil kajian tersebut belum diterbitkan dalam jurnal, Van der Poel yakin saringan COVID-19 menggunakan dapat mencapai kadar ketepatan sekitar 95 peratus dengan menggunakan beberapa ekor bagi setiap sampel.

Penyelidikan mengenai lebah dijalankan selepas beberapa agensi merekrut anjing bagi membantu dalam ujian saringan COVID-19, termasuk NASCAR.

Seorang jurulatih dari Thailand yang mengetuai salah satu program rekrut anjing memaklumkan haiwan tersebut dapat melakukan pengesanan dengan ketepatan 95 peraus dalam jangka masa enam bulan

Sumber: Wageningen University

Lebah kesan covid-19

 


Baca Artikel Menarik

Layari Laman Facebook My KMU NeT


Rakyat risau Covid, dia pula asyik Najib, Najib, Najib…

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker