Sukar untuk elak pertembungan sesama sekutu, tapi tidak mustahil – Pas


WALAUPUN mengakui agak sukar untuk mengelakkan pertembungan antara sekutu pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), Pas tetap optimis bahawa ia dapat dicapai selagi rundingan tetap terbuka.

Ketua Penerangan Pas, Kamaruzaman Mohamad berkata, parti itu ingin memberi ruang kepada UMNO untuk menyelesaikan “isu” tertentu yang menghalang rundingan, terutama setelah keputusannya memutuskan hubungan dengan Bersatu.

“Kami masih mempunyai hubungan dengan Bersatu dan Muafakat Nasional (MN). Itu sebabnya kami mempunyai perkara tertentu yang ingin kami selesaikan terlebih dahulu sebelum merundingkan pembahagian kerusi,” katanya seperti yang dipetik dari Free Malaysia Today.

Kamaruzaman menolak persepsi bahawa Pas tidak lagi merundingkan kerusi dengan UMNO, dengan mengatakan bahawa sangat penting agar resolusi dapat dicapai untuk mengelakkan pertembungan kerusi pada PRU15.

Katanya, Pas telah berkomitmen untuk menyelesaikan rundingan kerusi dengan Umno semasa pertemuan terakhir MN.

“Kami bertekad untuk meneruskan perundingan kerusi untuk mengelakkan pertengkaran tiga penjuru pada PRU15.

“Yang penting ialah kita terus membuka pintu ini. Saya yakin ia boleh berjaya. Walaupun kelihatan agak sukar, tidak mustahil,” katanya.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengatakan parti itu menolak konsensus yang berpecah dan menyimpang dari tujuan asal MN.

Dia juga mendesak kelompok-kelompok Muslim untuk bergabung dengan Perikatan Nasional, memberikan kesan bahawa mereka memutuskan persekutuannya dengan UMNO.

Tetapi parti itu kemudian menjelaskan bahawa apa yang dimaksudkan oleh Hadi adalah Pas menentang sebarang usaha memecah belahkan ummah.

Sebelum ini, timbalan presiden UMNO Mohamad Hasan telah mengesahkan bahawa rundingan sedang berlangsung di MN, dengan kedua-dua pihak bertemu setiap dua minggu. SM

Pas dan fekah politiknya

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker