Pakar sejarah sangkal insiden Terusan Suez disebabkan sumpahan Firaun


KAHERAH- Sebilangan pengguna media sosial percaya bahawa insiden sebuah kapal kontena tersadai selama seminggu di Terusan Suez, Mesir pada minggu lalu berpunca daripada sumpahan Firaun, lapor Daily Star kelmarin.

Andaian tersebut dibuat susulan beberapa insiden pelik yang berlaku di Mesir sejak beberapa minggu yang lalu termasuk peristiwa kapal MV Ever Given tersadai sehingga mencetuskan panik dalam kalangan komuniti perniagaan global dan kemalangan kereta api yang mengorbankan 30 nyawa.

Orang ramai tampil dengan teori siri insiden malang tersebut disebabkan sumpahan Firaun, namun dakwaan itu disangkal oleh pakar sejarah Mesir, Zahi Hawass.

Pada 3 April ini, acara dikenali sebagai Perarakan Emas Firaun akan menyaksikan 22 mumia termasuk Raja Ramses II, Raja Seknen Ra dan Raja Tuthmosis III, Permaisuri Hatshepsut dan Permaisuri Merit Amun akan dibawa dari Muzium Mesir di Tahrir menuju Muzium Nasional Tamadun Mesir.

Orang ramai percaya acara 40 minit itu telah membangunkan semula sumpahan kuno tersebut.
Seorang pengguna Facebook di Mesir menulis satu kenyataan amaran berbunyi ‘Kematian akan datang dengan cepat kepada mereka yang mengganggu ketenteraman Firaun.’

Warga Mesir juga berkongsi amaran bencana kononnya akan berlaku, ada antaranya berbentuk gurauan tetapi ada juga yang serius.

Satu amaran tersebut bermaksud ‘Final Destination 2021 : Sumpahan Firaun’ dan satu lagi menyatakan ‘Tiga kejadian besar dalam tempoh seminggu. Sumpahan Firaun atau Mumia berlaku kepada sesiapa yang mengganggu Firaun’.

Hawass bagaimanapun menolak dakwaan wujud ‘sumpahan Firaun’.

Seorang personaliti Mesir juga menafikan khabar angin tentang sumpahan kuno itu dan mendakwa bahawa Firaun telah memberitahunya secara peribadi bahawa mereka tidak marah dengan perarakan yang dijadualkan berlangsung lusa itu. -Agensi

Salah Dikecam ‘Sambut’ Krismas

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker