Terlepas pengebumian bapa, juruterbang persoal layanan terhadap Santhara

 

Kalaulah dia dibenarkan menjalani kuarantin di rumah, Tan KS percaya dia akan dapat bertemu dengan ayahnya buat kali terakhir sebelum dikebumikan.

Dia sekarang harus menerima kenangan perjalanan terakhirnya ke rumah sebelum ayahnya meninggal dunia.

Pada akhir Februari, juruterbang sebuah syarikat penerbangan itu melakukan perjalanan dari kampung halamannya di Klang, Selangor, ke Singapura tempat dia bekerja.

Semasa menjalani kuarantin wajib 14 hari di hotel Singapura, ayah Tan yang berusia 74 tahun meninggal dunia akibat serangan jantung pada 6 Mac.

Dia segera meminta izin daripada pihak berkuasa Singapura dan Malaysia untuk menghadiri upacara pengebumian, yang akan diadakan dua hari kemudian di rumah keluarganya.

Walaupun Singapura setuju untuk membebaskannya dengan syarat dia negatif untuk Covid-19, Malaysia menolak permintaannya untuk dikuarantin di rumah.

Dalam e-mel yang dilihat oleh Malaysiakini, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) memberitahu Tan bahawa dia harus terlebih dahulu pergi ke kemudahan kuarantin yang ditentukan mengikut prosedur operasi standard sebelum memohon pelepasan untuk menghadiri pengebumian.

Namun, pelepasan itu bergantung pada apakah kemudahan kuarantin itu mempunyai pengangkutan dan kakitangan yang boleh membantu.

Pada akhirnya, Tan memilih untuk tidak melakukan perjalanan pulang kerana dia meramalkan dia akan tetap terlepas pengebumian pada pagi 8 Mac.

“Pada saat mereka (pasukan di kemudahan kuarantin) mengatur semuanya dan mengirim pasukan untuk membawa saya pulang, semuanya sudah selesai.

“Tetapi jika tanpa kuarantin hotel dan saya dibenarkan menjalani kuarantin di rumah, saya akan dapat pulang terus dari lapangan terbang. Dan sempat sampai untuk melihat ayah saya dibawa keluar dari rumah,” katanya.

“Saya tentunya sedih kerana ini adalah perjalanan terakhirnya,” kata Tan.

Kenapa Santhara dibenar kuarantin di rumah, Double Standard? Ini penjelasan Noor Hisham

Tan menggunakan panggilan video untuk melihat ayahnya yang sedang sakit

‘Mengapa saya tidak layak?’

Tan berkongsi pengalamannya dengan Malaysiakini setelah mengetahui bahawa kementerian telah membenarkan Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Edmund Santhara menjalani kuarantin di rumah setelah kunjungan ke New Zealang yang kontroversial.

Dia mempersoalkan perbezaan layanan yang berlaku.

“Saya rasa situasi saya lebih layak untuk kuarantin rumah jika dibandingkan dengan situasi timbalan menteri itu.

“Seperti yang anda lihat, saya sebenarnya di Singapura menjalani kuarantin 14 hari penuh, dengan dua hasil Covid-19 negatif. Dan saya tidak berjumpa dengan sesiapa,” katanya.

Ayah Tan ketika masih sihat

 

Semalam, Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah menjelaskan bahawa Santhara dibenarkan menjalani kuarantin di rumah kerana dia telah kembali dari negara berisiko rendah dan memiliki “rumah yang sesuai”.

Seperti Santhara, Tan mengatakan bahawa dia juga telah pulang dari sebuah negara dengan kes Covid-19 yang sangat sedikit dan percaya kediamannya cukup luas untuk kuarantin rumah.

Soerang lagi rakyat Malaysia S Mani Vannan sebelum ini mengkritik KKM yang disifatkannya mengamalkan pilih kasih selepas menolak permintaan kuarantin rumahnya walaupun dia sudah mengambil vaksin Covid-19.

Dia mengatakan tujuannya untuk pulang ke rumah adalah untuk menjaga ibunya, seorang pesakit barah.

 

Bayi Mati ‘Hidup’ Semula Semasa Upacara Pengebumian

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker