‘D0sa sedang dihalalkan atas nama gur4uan’ – Ustazah Asma tegur group ‘Ri4k Apa Hari Ini’

Pendakwah bebas terkenal, Ustazah Asma’ Harun menasihati secara terbuka kepada sebuah akaun kumpulan Facebook agar tidak menggunakan perkataan ri4k untuk tujuan bergur4u.

Menerusi perkongsiannya di Facebook hari ini, Ustazah Asma’ menegur pentadbir kumpulan “Ri4k Apa Hari Ini” supaya menukar nama atau terus menutup kumpulan itu yang disifatkan mengindahkan perbuatan ri4k.

“Mohon admin group ‘Ri4k Apa Hari Ini’ boleh tukar tajuk atau tutup terus. Pelbagai kemungk4ran dan d0sa sedang dihalalkan atas nama gur4uan.

“Perbualan bebas bergur4u senda lelaki perempuan, ded4h aur4t sebab nak tunjuk putih melepak dan emas sampai lengan, tunjuk harta dengan kepsyen ri4k tapi kata gurau dan lain-lain yang sangat a1b. Jangan indahkan perkataan kej1 ri4k atas nama gur4uan,” katanya.

Tinjauan Kosmo! di ruang komen juga mendapati teguran Ustazah Asma’ turut disokong oleh rata-rata netizen yang kebanyakannya menggesa supaya akaun tersebut ditutup.

Seorang netizen dikenali sebagai Irdina berkata, perbuatan ri4k itu tidak sewajarnya dijadikan senda gurau.

“Sangat takut apabila ri4k itu pada awalnya hanyalah sekadar untuk berkongsi rasa. Kini dijadikan senda gurau pula, akhirnya bertukar jadi tabiat,” katanya.

Baru-baru ini, akaun kumpulan Facebook tersebut menjadi tular di laman sosial.

 

 

Difahamkan kumpulan tersebut dicipta supaya pelayar Facebook boleh menunjuk-nunjuk kemewahan untuk tujuan bergur4u dan menghiburkan semata-mata.

Akaun yang dicipta pada awal bulan Februari itu kini mempunyai lebih 120,000 pengikut.

Raih 70K Ahli Dalam Masa Singkat, Grup Riak Apa Hari Ini Menjadi Serbuan Terbaru Netizen

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker