Kalau PKPB gagal, adakah perlu PKP 3.0 semula, soal Najib

Datuk Seri Najib Razak berkata, bukankah lebih elok jika kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) seketat-ketatnya kepada sektor pembinaan dan kilang-kilang untuk tempoh dua hingga empat minggu untuk memberi kesan paling maksimum terhadap penularan Covid-19.

Dengan kaedah itu, rakyat tidak perlu menghadapi Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang berterusan serta risiko PKP 3.0 pada bulan-bulan mendatang.

 



Persoalan itu dilontarkan selepas Kementerian Kesihatan memaklumkan PKP yang akan berakhir pada 4 Februari nanti tidak akan disambung semula.

Sebaliknya, selepas PKP berakhir, kerajaan akan melaksanakan PKPB pula.

Bekas perdana menteri itu bertanya, kenapa kerajaan perlu mengulang tindakan yang telah gagal sedangkan kerajaan hanya menyasar 70 peratus penduduk Malaysia akan menerima vaksin pada akhir tahun 2021.

 



”Adakah banyak lagi sektor-sektor selain sektor pembinaan dan pembuatan seperti pelancongan, pendidikan swasta, pengangkutan swasta (seperti bas sekolah), sukan, ekspo, runcit dan sebaingya yang melibatkan jutaan rakyat tidak akan terkesan jika PKPB dilaksanakan secara berpanjangan.

”Adakah paras kes baru 3,000 sehari satu angka yang boleh diterima atau disenangi rakyat?,” soalnya lagi.

Tegasnya, bukankah pengorbanan untuk seketika adalah jauh lebih baik berbanding mudarat yang berpanjangan.

 



”Orang putih kata “Short term pain, long-term gain,” katanya. – MG

Kumpulan doktor gesa sambung PKP sampai lepas raya



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker