Ini perincian rancangan libatkan hospital swasta – KP Kesihatan

Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah hari ini memperincikan sebahagian rancangannya untuk melibatkan hospital swasta dalam usaha memerangi Covid-19.

Namun, dia mengatakan ia belum dilancarkan sepenuhnya kerana syarikat insurans masih merundingkan peranan mereka.

Buat masa ini, Noor Hisham berkata hospital awam akan terus merujuk kes bukan Covid-19 tertentu ke hospital swasta kerana lebih daripada separuh daripada peruntukan RM55 juta masih tersedia.

“Terdapat 210 hospital swasta, dan kami telah mengenal pasti mereka yang memiliki kepakaran perubatan (untuk menangani kes Covid-19). Sekiranya mereka tidak mempunyai pakar, kami tidak akan melibatkan mereka.

“Dari jumlah ini, 130 hospital telah dikenal pasti mempunyai kemampuan untuk menangani rawatan Covid-19 untuk pesakit Tahap 3, 4 dan 5. Sehingga hari ini, 95 daripadanya telah bersetuju untuk mula merawat pesakit Covid-19.

“Sebanyak 95 hospital yang telah setuju setakat ini menawarkan 1,286 katil keseluruhan, ditambah 65 katil unit rawatan rapi (ICU), dengan 54 alat bantuan pernafasan,” katanya kepada wartawan semasa sesi taklimat yang diadakan petang tadi.

Menurut Noor Hisham, perbincangan yang diadakan oleh KKM juga melibatkan persatuan untuk syarikat insurans.

Walau bagaimanapun, syarikat-syarikat tersebut belum membuat keputusan mengenai apakah mereka akan membayar kos untuk pesakit Covid-19 yang akan dirawat di kemudahan swasta.

Sebagai rekod, kebanyakan atau semua semua syarikat insurans telah mengecualikan wabak itu dalam polisi mereka.

“Dalam tiga pertemuan itu, Bank Negara juga ada di sana. Tetapi kami tidak mahu menunggu syarikat insurans. Ia masih dalam rundingan, kerana mereka perlu melakukan penilaian.

“KKM akan terus menghantar pesakit bukan Covid-19 ke hospital swasta, yang telah dilakukan sejak gelombang kedua wabak ini. Kementerian Kewangan telah memperuntukkan RM55 juta untuk tahun ini, dan kami hanya menggunakan 42 peratus daripadanya,” katanya.

Selain itu, hospital swasta diminta untuk merawat pesakit Covid-19 yang didiagnosis.

Walau bagaimanapun, dengan syarikat insurans masih dalam rundingan, bagaimana kos untuk kategori pesakit ini akan dikendalikan masih belum jelas.

Buat masa ini, seorang pegawai Kementerian Kesihatan mengatakan, jika pesakit hospital swasta didiagnosis dengan Covid-19 tetapi tidak mampu membayar kos rawatan, mereka boleh berunding untuk mendapatkan rawatan di hospital awam.

Ini berlaku kerana sebilangan pesakit bergantung pada kad insurans perubatan mereka untuk mendapatkan rawatan di kemudahan swasta.

Selanjutnya, Noor Hisham mengatakan bahawa dua hospital separa kerajaan telah ditugaskan untuk merawat kes Covid-19 di kalangan VIP seperti diplomat.

Namun, mereka yang mampu membayar sendiri akan dihantar ke hospital swasta.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker