Dipecat DAP, Adun Malim Nawar seru ahli parti tolak ‘kediktatoran’


Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Malim Nawar, Leong Cheok Keng menyatakan rasa terkejut dan sedih selepas mendapati bahawa keanggotaan DAPnya telah diberhentikan oleh parti itu, tetapi telah berikrar untuk terus berkhidmat untuk konstituennya.

Meskipun menyeru ahli DAP di kawasannya kekal tenang dan meneruskan perjuangan parti, Leong menggesa mereka menolak “kediktatoran” dan “kepura-puraan”.

“Saya telah diberitahu oleh rakan media bahawa keahlian parti DAP saya telah ditamatkan oleh parti.

“Walaupun ‘semua perkara baik mesti berakhir’, dengan kesedihan dan kekecewaan besar saya menerima berita yang tidak dijangka ini. Saya berharap bahawa ia hanya jenaka, tetapi tidak.

“Lagipun, ini adalah parti di mana saya telah menghabiskan lebih dari satu dekad dalam hidup saya,” kata Leong.

Dia mengatakan bahawa dia berharap dapat meninggalkan parti dengan baik.

“Oleh itu, saya menyeru semua anggota DAP di kawasan saya untuk tetap tenang, dan meneruskan perjuangan parti.

“Saya harap mereka mengikuti arahan kepimpinan pusat parti, dan untuk meningkatkan demokrasi dalam parti, sambil menolak kediktatoran dan kepura-puraan, menyokong pemimpin yang baik dengan semangat “Roket” yang sebenar,” katanya.

Semalam, jawatankuasa tatatertib DAP menggugurkan keahlian Leong setelah dilaporkan bahawa dia telah memohon untuk menjadi ahli MCA pada 5 Januari.

“Mana-mana orang yang didapati memohon atau memegang keahlian parti politik lain akan dihentikan keanggotaan DAP mereka, kerana mempunyai dua keahlian dianggap sebagai pengkhianatan kepada parti,” kata ketua jawatankuasa disiplin DAP Chong Chieng Jen.

Chong berkata DAP telah menghantar surat tunjuk sebab kepada Leong pada 6 Januari lalu susulan laporan media bahawa dia telah memohon untuk menyertai MCA.

Namun, Leong memberitahu media pada 15 Januari bahawa dia tidak akan membalas surat tunjuk sebab itu.

Dalam kenyataan sama hari ini, Leong berkata perkembangan itu tidak akan menjejaskan perkhidmatannya di kawasannya.

“Saya akan memainkan peranan yang lebih bermakna di DUN, dari segi perumusan dasar pemerintah, yang memihak kepada rakyat pada umumnya, dan masyarakat Cina khususnya, dan di kawasan saya, dalam hal menyelesaikan masalah penduduk tempatan,” kata Leong.

Leong yang menjalani penggal kedua sebagai Adun Malim Nawar, baru-baru ini bertelagah dengan Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming kerana kesediaannya untuk bekerjasama dengan Umno semasa krisis politik Perak bulan lalu.

Pada bulan September 2019, Leong telah mengumumkan pengunduran dirinya dari jawatankuasa DAP Perak kerana tidak senang dengan Nga atas perlakuannya terhadap exco Perak Paul Yong, yang menghadapi tuduhan rogol. Mk

‘Raja’ Macau Scam Goh Leong Yeong lolos panjat pagar SPRM diburu polis

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker