Kurangkan ujian Covid-19 tak bijak, bahaya – Doktor pakar


Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada Rabu memperkenalkan prosedur operasi standard (SOP) baru pengesanan kontak rapat Covid-19 dan hanya akan membuat ujian terhadap kontak rapat yang mempunyai gejala.

SOP itu dilaksana pada hari sama selepas enam negeri diletakkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Memandangkan sistem kesihatan negara dilapor berada pada tahap genting dan sedang bergelut dengan jumlah pesakit Covid-19 yang tinggi, pakar kesihatan memberi amaran sebarang usaha mengurangkan ujian hanya akan memburukkan lagi keadaan.

Sambil mengkritik cadangan baru tersebut, mereka berkata pendekatan SOP baru KKM dapat menunjukkan jumlah kes kelihatan lebih molek di atas kertas, sedangkan realiti mungkin sebaliknya.

“Memilih hanya kes simptomatik akan membawa kepada kes yang tidak didiagnosis. Seperti yang kita ketahui, lebih daripada 90 peratus kes tiada gejala.

“Akan ada pesakit Covid-19 (tiada simptomatik), yang kemungkinan balik ke kampung halaman, bertemu orang tua dan membuat orang-orang itu dijangkiti. Ini bukan satu keputusan yang bijak. Sebaliknya, ia sangat tidak bijak dan berbahaya,” kata pakar kesihatan awam Dr Mohammad Farhan Rusli.

Farhan merupakan anggota pasukan petugas Selangor bagi Covid-19, berkata kerajaan harus menambah ujian secara besar-besaran, bukan mengurangkannya.

Doktor dan ahli akademik itu juga berkongsi pengalamannya ketika dia terlibat ujian pemeriksaan besar-besaran di Selangor Mansion di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur tahun lepas.

Kawasan perumahan itu diletak di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) selepas mengesan jumlah kes positif yang tinggi di kalangan penduduk yang kebanyakannya warga asing.

Farhan berkata petugas kesihatan berkhemah di situ selama enam minggu membuat ujian saringan terhadap setiap penduduknya. Mereka menemukan kes positif baru walaupun pada hari terakhir PKPD.

“Sekiranya kita ingin belajar daripada PKP sebelumnya, kes positif tanpa simptomatik yang mendadak menimbulkan bahaya yang nyata bagi masyarakat umum.

“PKP 2.0 mesti digunakan dengan bijak untuk melakukan ujian massa yang disasarkan menggunakan Model FTTIS (Cari, Uji, Jejak, Isolasi dan Sokongan),” tegasnya.

Ditanya mengenai harapannya berhubung rancangan baru Kementerian Kesihatan, Farhan berkata mengurangkan ujian akan menjadikan jumlah yang dilaporkan oleh pihak berkuasa ‘tidak tepat’.

Hanya Trump dorong kurangkan ujian


Seorang pakar kesihatan lain memberitahu Malaysiakini dia tidak dapat memahami kewajaran di sebalik keputusan Kementerian Kesihatan untuk menghentikan ujian terhadap individu yang tidak bergejala.

“Saya tidak tahu mana-mana negara yang tidak menguji individu tanpa gejala. Saya rasa hanya (Presiden AS) Donald Trump yang mendorongnya.

“UK, Eropah, Australia, Korea Selatan, Taiwan … Setiap negara yang mempunyai perkhidmatan kesihatan yang baik membuat ujian.

“Oleh itu, ini bertentangan dengan falsafah dan pemikiran (perubatan),” kata pakar kesihatan, yang juga perunding perubatan.

Doktor pakar itu bagaimanapun meminta untuk tidak dinamakan dalam laporan ini kerana takut tindakan pihak berkuasa kerana mengkritik keputusan mereka.

Menurutnya, pengurangan ujian akan memberi idea bahawa jumlah kes di Malaysia telah menurun sedangkan ianya tidak benar.

Lebih buruk lagi, kurang ujian berpotensi meningkatkan bilangan individu yang positif.

“Sebaiknya disarankan menguji secara meluas. Sekiranya anda ingin memiliki PKP, maka anda mesti menguji secara meluas. Tetapi kita tidak melakukan ujian yang luas. Sebaliknya, apa yang kita lakukan sekarang adalah mengenakan PKP dan pada masa yang sama, kami mengurangkan jumlah ujian.

“Saya tidak faham logiknya. Jadi ya, saya harap kita benar-benar dapat memperluaskan wabak ini, bukan mengurangkannya,” jelas doktor pakar itu lagi.

Bekas menteri kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad juga berkongsi kebimbangan yang sama mengenai strategi baru ini.

Katanya, kegagalan untuk menguji kedua-dua individu bergejala dan tanpa simptom boleh menyebabkan Kementerian Kesihatan akan gagal mengenal pasti individu ‘penular virus’ (superspreaders).

“Tanya (mana-mana) pakar kesihatan awam, ini salah dan bertentangan dengan sains,” katanya pada ciapan di Twitter, Khamis lalu.

Dzulkefly, yang juga ahli parlimen Kuala Selangor, berkata kerajaan mesti meningkatkan ujian dan tidak mengurangkannya.

Menurutnya, kadar positif Covid-19 buat masa ini sekitar 8.2 peratus, dan ini harus dikurangkan menjadi kurang lima peratus.

Dalam hantaran berikutnya, dia menyarankan kerajaan menambah jumlah barisan hadapan untuk melakukan penyelidikan kes, kenal pasti kontak rapat, pengujian komuniti dan pengurusan kuarantin.

Dalam surat pekeliling yang dikeluarkan pada hari Rabu, KKM berkata hanya kontak rapat yang menunjukkan gejala virus yang akan diuji. Dalam hal kluster, pengujian hanya akan dilakukan terhadap peratus yang dikenal pasti sebagai berisiko. Mk

Ujian Covid-19: Bagaimana dilakukan? Siapa patut diuji?

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker