Speaker perjelas usul undi tidak percaya Muhyiddin

Usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin masih lagi menjadi polemik Ahli Parlimen pembangkang sehingga perbahasan Belanjawan 2021 Peringkat Jawatankuasa di Dewan Rakyat, hari ini tertangguh beberapa minit.

Perkara itu dibangkitkan RSN Rayer (PH-Jelutong) bersama beberapa lagi wakil rakyat pembangkang termasuk Sim Tze Tzin (PH-Bayan Baru) yang mempersoal mengapa usul itu tidak didahulukan.

Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun menjawab dan memaklumkan usul terbabit tidak boleh didahulukan kerana bukan amalan dewan itu mahupun amalan dilakukan dalam Sistem Westminster.

Menurutnya, sebagai Speaker, beliau tidak terikat untuk mencontohi amalan yang dilakukan Yang di-Pertua Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak ketika membenarkan usul undi percaya terhadap Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu dibuat.

“Sebelum saya membuat keputusan, saya sudah mengkaji sedalamnya mengenai perkara ini. Saya tidak terikat dengan keputusan Speaker lain terutamanya Speaker DUN.

“Jika kita lihat amalan Westminster, Speaker memang tidak ada kuasa untuk mendahulukan usul percaya atau tidak percaya,” katanya.

Azhar berkata, amalan itu juga dibuat beberapa negara lain seperti Afrika Selatan dan Australia yang berpaksi sistem sama.

Katanya, polemik itu sudah berlanjutan lebih empat bulan dan berharap ia tidak lagi dibangkitkan sebaliknya, tumpuan perlu diberikan kepada perbahasan Belanjawan 2021.

Minggu lalu, DUN Perak meluluskan undi percaya terhadap Menteri Besar dan keputusan undi menyaksikan Ahmad Faizal selaku Menteri Besar gagal mendapat sokongan majoriti dan akhirnya meletak jawatan bersama barisan Exco. HM

Kadir: Guna usul PM singkir speaker sebagai ‘undi tak percaya PM’

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker