KPN setuju ketua sindiket jenayah warga asing diisytihar persona non grata

 

KUALA LUMPUR: Polis mencadangkan kepada Jabatan Imigresen Malaysia agar ketua sindiket jenayah scam dan maksiat warga asing di negara ini diisytihar sebagai persona non grata.

Ketua Polis Negara, Abdul Hamid Bador berkata, pihaknya akan mengenal pasti mana-mana penjenayah warga asing untuk dirujuk kepada Jabatan Imigresen bagi dikenakan tindakan.

“Kami akan cadang kepada Jabatan Imigresen untuk penjenayah warga asing ini dikenakan pengisytiharan (persona non grata) berkenaan setelah mereka dikenal pasti terlibat dalam kegiatan haram ini.

“Dengan harapan, mereka tidak boleh masuk (Malaysia) lagi. Seumur hidup (mereka) tidak boleh masuk ke negara ini,” katanya pada sidang media sempena Majlis Menandatangani Prosedur Tetap Operasi (PTO) Op Benteng di Wisma Perwira Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Dalam perkembangan sama, Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Jabatan Imigresen, Mohamad Fauzi Md Isa berkata, apabila seseorang warga asing sudah diisytihar persona non grata,maka dia dilarang memasuki Malaysia seumur hidupnya.

“Bila dia tidak dibenarkan masuk, dia tidak dapat kemudahan imigresen yang diberikan kepada setiap warga asing, misalnya mohon visa atau memohon permit kerja, ia tidak dibenarkan. Hendak masuk pun tak boleh,” katanya.

Mengulas sama ada pendatang yang memasuki negara ini secara haram boleh dikenakan tindakan sama, beliau berkata, warga asing yang memasuki negara ini secara tidak sah adalah melakukan kesalahan di bawah Akta Imigresen 1959/1963 dan akan disenarai hitamkan.

“Jadi, kesalahan menceroboh itu boleh dikenakan tindakan persona non grata dan pengisytiharaan itu telah lama dilaksanakan sejak penguatkuasaan akta (melibatkan pengisytiharaan itu),” katanya.

Semalam, Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Khairul Dzaimee Daud dilaporkan berkata, warga asing yang didapati terlibat dan disabitkan dengan kesalahan membabitkan kegiatan jenayah akan diisytiharkan sebagai persona non grata.

Keputusan itu terpakai untuk semua warga asing yang melakukan kesalahan di bawah Akta Imigresen tanpa mengira jenis pas yang dimiliki.

Persona non grata adalah orang yang tidak dapat diterima oleh sesebuah negara selama-lamanya setelah didapati bersalah melakukan kesalahan (jenayah) yang tidak dapat dimaafkan (berat) semasa dia berada di sesebuah negara.

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker