Permohonan pengeluaran Akaun 2 KWSP melalui 3 saluran

Pemohonan pengeluaran i-Lestari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) boleh dibuat melalui 3 saluran dan maklumat pemohon perlu diisi dengan lengkap.

Dalam satu kenyataan menjawab soalan lazim (FAQ), KWSP memaklumkan, 3 saluran itu boleh dibuat secara dalam talian.

“Selain itu, permohonan juga boleh dibuat secara e-mel kepada [email protected].

“Atau dibuat secara pos/pos berdaftar ke alamat Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, Karung Berkunci No 220, Jalan Sultan 46720 Petaling Jaya (Pengeluaran iLestari),” menurut kenyataan itu.

Kira-kira 12 juta rakyat Malaysia dibenar mengeluarkan RM500 setiap bulan daripada Akaun 2 KWSP selama setahun, sebagai sebahagian langkah membantu orang ramai menangani impak kewangan susulan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan bagi membendung wabak Covid-19.

Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan menjangkakan pengeluaran caruman mulai bulan depan itu berjumlah kira-kira RM40 bilion secara keseluruhan.

Sementara itu KWSP berkata, ahli perlu membuat permohonan sekali sahaja dan pembayaran Pengeluaran i-Lestari akan dikreditkan secara berulang ke dalam akaun bank ahli.

KWSP berkata, bayaran bermula dari bulan permohonan diterima oleh KWSP sehingga Mac 2021.

“Pengeluaran boleh dibuat bagi tempoh 1 tahun (12 bulan), iaitu dari bulan April 2020 hingga bulan Mac 2021.

“Ahli boleh mula mengemukakan permohonan Pengeluaran i-Lestari mulai 1 April 2020,” katanya.

KWSP berkata, amaun yang layak dikeluarkan oleh ahli di bawah Pengeluaran i-Lestari adalah apa-apa baki simpanan dalam Akaun 2 yang tidak melebihi jumlah maksimum RM500 sebulan untuk tempoh selama 12 bulan.

Ahli yang layak membuat Pengeluaran i-Lestari adalah warganegara Malaysia dan pemastautin tetap.

“Berumur di bawah 55 tahun, mempunyai baki simpanan di dalam Akaun 2 tertakluk kepada baki Akaun 2 semasa proses pembayaran pada bulan berkenaan dibuat,” katanya.

KWSP berkata, Pengeluaran i-Lestari bertujuan untuk membantu meringankan beban kewangan ahli untuk memenuhi keperluan asas bulanan dalam tempoh pandemik Covid-19.

“Jumlah maksimum RM500 sebulan ini adalah jumlah yang munasabah bagi menambah sumber kewangan ahli untuk memenuhi keperluan asas untuk bulan yang berkenaan.

“Kekerapan bayaran pengeluaran i-Lestari sekali sebulan adalah kerana pengeluaran ini bertujuan untuk menambah sumber pendapatan bulanan ahli bagi memenuhi keperluan asas setiap bulan,” katanya.

FMT

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker