Peringatan Darurat Garuda Biru

Peringatan Darurat Garuda Biru

Dalam masa kurang dari 72 jam, berjuta-juta rakyat Indonesia berkongsi gambar berwarna biru dengan mesej “Peringatan Darurat,” menunjukkan kebimbangan yang mendalam terhadap perkembangan politik semasa di negara itu.

Menurut Trend Asia, Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia (DPR RI) yang majoritinya dianggotai oleh parti-parti dalam Koalisi Indonesia Maju+ (KIM+), gabungan yang dipimpin oleh Presiden Terpilih Prabowo Subianto dan menyokong penuh kerajaan Presiden Jokowi, kini membuat langkah kontroversi yang berpotensi mengukuhkan lagi dinasti politik Jokowi dan kepentingan oligarki dalam gabungan tersebut.



DPR RI sedang merangka Rang Undang-Undang Pilihan Raya Daerah (RUU Pilkada) yang akan memudahkan anak lelaki presiden bertanding jawatan dan membatalkan keputusan Mahkamah Konstitusi.

Langkah ini dijangka meningkatkan pengaruh politik Koalisi Indonesia Maju+, sekali gus memperbesar peluang mereka untuk menang di pelbagai wilayah di seluruh Indonesia.

Ini adalah contoh autocratic legalism, satu bentuk undang-undang yang autokratik, yang sering dipraktikkan oleh pemerintahan Jokowi melalui peraturan yang jelas menguntungkan golongan yang menyokong beliau.

Pada tahun lalu, untuk memudahkan pencalonan Gibran Rakabuming Raka, anak lelaki Presiden Jokowi, satu perubahan besar telah dibuat terhadap syarat umur minimum untuk calon presiden dan naib presiden.



Sebelum ini, peraturan menetapkan umur minimum calon presiden dan naib presiden adalah 40 tahun.

Namun, dengan penglibatan Anwar Usman—pakcik Gibran dan ipar Jokowi—peraturan itu diubah untuk membolehkan individu di bawah umur 40 tahun bertanding dengan syarat individu terbabit pernah memimpin sesebuah daerah.

Perubahan ini membolehkan Gibran, yang pada ketika itu berumur 36 tahun dan menjawat jawatan Walikota Solo, layak menjadi calon.

Kini, Gibran telah dipilih sebagai Naib Presiden Indonesia.



Baru-baru ini, sepanduk-sepanduk yang mengumumkan “Kaesang 2024-2029 DKI Jakarta” mula beredar.

Kaesang Pangarep, yang kini berumur 29 tahun dan lahir pada 5 Disember 1994, merupakan anak bongsu Joko Widodo.

Ini adalah satu lagi usaha politik terancang untuk mengukuhkan dinasti politik Jokowi dengan mempromosikan Kaesang sebagai calon pemimpin wilayah di kawasan strategik seperti Jakarta.

Perubahan ini juga menekankan bagaimana pilihan raya sering menjadi medan pertempuran bagi elit politik untuk berkonspirasi dan mengawal potensi sumber asli, khususnya dalam sektor perlombongan.



Keluarga Presiden Jokowi, serta mereka yang berkaitan dengan gabungan Koalisi Indonesia Maju+ (termasuk ramai individu yang merupakan usahawan dan pemegang saham dalam industri), dan rakan-rakan kongsi mereka, merupakan pemain utama dalam industri perlombongan.

Laporan 2018 oleh Bersihkan Indonesia mendedahkan bahawa sektor perlombongan merupakan sumber utama pembiayaan kempen di peringkat nasional dan daerah akibat kekurangan subsidi kerajaan untuk parti politik.

Akibatnya, kos politik sering ditanggung oleh aktiviti dalam sektor perlombongan arang batu.

Pelaburan besar dalam sektor perlombongan dan penglibatan kerajaan dalam hampir setiap peringkat proses melalui pelbagai peraturan mencipta peluang untuk korupsi oleh elit korporat.



Amalan-amalan ini mendedahkan Indonesia kepada rasuah, dengan risiko tertinggi timbul daripada kelemahan dalam proses pengeluaran permit (54%) dan amalan dalam proses tersebut (20%). Vc

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Siapa hero sebenarnya?



‘Pulangkan balik ikan haruan itu’

Punca Syamsul failkan perceraian terhadap Ira Kazar

Muhyiddin bakal bawa kekalahan kepada PN pada PRU16

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker