Bruce Gilley ‘cabut’ balik, dakwa Malaysia tak selamat

Bruce Gilley ‘cabut’ balik, dakwa Malaysia tak selamat

Seorang ahli akademik dari Amerika Syarikat (AS) yang dikecam kerana mendakwa Malaysia mahukan “Holocaust kedua terhadap orang Yahudi” ketika menyampaikan ceramah di Universiti Malaya (UM) mengkritik kerajaan dan mengatakan negara ini tidak selamat dikunjungi.

Bruce Gilley, profesor sains politik di Portland State University, berkata dia meninggalkan Malaysia atas kebimbangan terhadap keselamatannya disebabkan “kelompok Islamo-fasis yang dicetuskan kerajaan di sana”.



“Ini bukan negara yang selamat untuk dikunjungi sekarang,” katanya dalam catatan X.

Dalam catatan berasingan, Gilley berkata dia menolak pembayaran balik oleh UM untuk perbelanjaan perjalanan dan penginapan “akibat kelakuannya yang memalukan dan kerajaan Malaysia”.

Sebaliknya, dia melancarkan kempen mengumpul dana di GoFundMe untuk menampung kos berjumlah USD2,346 (RM11,222).

Terdahulu, ahli akademik itu kesal atas kemudaratan dicetuskan catatannya yang mengandungi petikan ceramahnya bertajuk “Will Malaysia Become an Active Middle Power” di UM kelmarin. Dia kemudian memadam catatan itu.



Dalam ceramah terbabit, Gilley dikatakan memperkecilkan hubungan Malaysia dan AS.

“‘Sebuah negara yang pemimpin politiknya menyokong Holocaust kedua terhadap orang Yahudi tidak akan menjadi pemain yang serius dalam hal ehwal dunia, dan sudah tentu tidak akan menjadi rakan atau rakan kongsi AS’, daripada ucaptama saya semalam (kelmarin) di KL mengenai dasar luar Malaysia,” tulis Gilley di X semalam.

“Ini mengingatkan kembali kepada nasihat (bekas perdana menteri Dr) Mahathir (Mohamad) supaya belajar daripada Jerman bagaimana cara menghapuskan bangsa Yahudi.

“Paling jelas, pada Oktober, Menteri Pertanian (dan Keterjaminan Makanan) Mohamad Sabu menjanjikan satu demonstrasi bahawa ‘Israel akan dihapuskan tidak lama lagi’,” katanya.



Susulan kenyataan Gilley itu, Menteri Pendidikan Tinggi Zambry Abd Kadir mengarahkan semua program dan aktiviti membabitkan ahli akademik dibatalkan serta-merta.

Gilley dijadualkan memberi tiga ceramah di UM sebagai profesor pelawat.

Bruce Gilley ‘cabut’ balik, dakwa Malaysia tak selamat

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Fatia Latiff kena bahan lagi lepas ‘upload’ gambar ini

‘Alamak Raya Lagi’ versi tauke babi panggang raih 1.6 juta tontonan (Video)



Penebar roti canai dicari dengan gaji RM5,000 sebulan

Ruhainies tipu kata nak berundur – Kekasih Aliff Aziz



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker