Gadis Islam Murut kembali ke agama Kristian setelah dibenarkan oleh Mahkamah Tinggi P. Pinang

Gadis etnik Murut itu menegaskan tindakannya memeluk Islam – ketika berusia 17 tahun pada 11 Jun 2020, di pejabat Pertubuhan Penyebaran Islam Antarabangsa Pulau Pinang – adalah tidak sah kerana dilakukan tanpa persetujuan ibu bapanya yang menganut agama Kristian Katolik.

Seorang penganut Kristian Katolik Sabah berjaya dalam permohonannya di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang untuk membatalkan penukaran agamanya kepada Islam dua tahun lalu, berikutan keretakan hubungannya dengan seorang lelaki Islam yang pada mulanya berjanji untuk mengahwininya.

Peguam Shamsher Singh Thind yang mewakili gadis berusia 21 tahun mengesahkan bahawa Mahkamah Tinggi Pulau Pinang membenarkan permohonan semakan kehakimannya.



Menurut dokumen mahkamah, gadis etnik Murut itu menegaskan tindakannya memeluk Islam – ketika berusia 17 tahun pada 11 Jun 2020, di pejabat Pertubuhan Penyebaran Islam Antarabangsa Pulau Pinang – adalah tidak sah kerana dilakukan tanpa persetujuan ibu bapanya yang menganut agama Kristian Katolik.

Gadis itu, yang dibaptiskan oleh ibu bapanya di sebuah gereja Katolik di Keningau, Sabah, pada 28 Ogos 2005, berkata persetujuannya untuk didaftarkan sebagai mualaf hanya diberikan kerana teman lelakinya ketika itu memaklumkan kepadanya bahawa prosedur itu perlu supaya mereka boleh melangsungkan perkahwinan yang sah.

Katanya, sewaktu dia bersetuju untuk didaftarkan sebagai mualaf, dia masih belum mencapai usia 18 tahun, yang hanya berlaku kemudian pada 22 Nov 2020.

“Saya mengesahkan bahawa sekitar Februari 2022, saya berputus hubungan dengan teman lelaki saya dan tidak berkahwin dengannya.



“Saya mengesahkan bahawa selepas berputus hubungan dengan teman lelakinya, dan sehingga 25 April 2023, saya telah cuba beberapa kali membatalkan pendaftaran saya sebagai mualaf.

“Tetapi dimaklumkan oleh beberapa peguam syarie bahawa permintaan ini adalah mustahil kerana seksyen 113(1) Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Pulau Pinang) 2004 memperlakukan saya sebagai orang Islam untuk selama-lamanya,” kata gadis yang dilahirkan di Keningau pada 22 November 2002 itu.

Bagaimanapun, Hakim Mahkamah Tinggi Pulau Pinang Quay Chew Soon dalam keputusan hari ini membenarkan permohonan gadis itu untuk membatalkan penukaran agamanya, menunjukkan bahawa Seksyen 117(b) enakmen negeri yang sama memerlukan persetujuan daripada kedua ibu bapanya sebelum dia boleh memeluk agama Islam.

Mahkamah bukan sahaja memutuskan bahawa gadis itu, yang kini bekerja sebagai pelayan di sebuah restoran di Pulau Pinang, masih beragama Kristian Katolik tetapi pendaftarannya sebagai mualaf adalah tidak sah sejak awal proses lagi.



Quay juga mengarahkan kedua-dua responden – Majlis Islam Pulau Pinang dan pendaftar mualaf negeri – untuk mengeluarkan nama dan butiran gadis itu daripada pejabat pendaftaran.

 

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Jantan takdak teloq – Puteri Sarah

Sakit apendiks, kaki pula yang kena potong



Bella tenang disamping Syed Saddiq

Peniaga tembikai agih buah kepada pengguna jalan raya [VIDEO]



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker