Alton Industry dari Amerika umum pelaburan RM500j di Johor

Alton Industry dari Amerika umum pelaburan RM500j di Johor

NEW YORK: Alton Industry Ltd Group (Alton), pembekal global peralatan pengguna dan komersial, perkakas, dan penjagaan lantai yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS) mengumumkan pengembangan pangkalan pembuatan serta penyelidikan dan pembangunan (R&D) ke Malaysia.

Pelaburan RM500 juta untuk kemudahan baharu di Johor Bahru yang dijadualkan siap pada 2024 itu diumumkan dalam pertemuan Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Malaysia (MITI), Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz dengan Ketua Pegawai Eksekutif Alton Group, David Lu, di sini pada tengah hari waktu tempatan.



Pertemuan berkenaan satu daripada aturcara sampingan ketika Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di sini.

Tengku Zafrul Aziz mengalu-alukan pengembangan global oleh Alton dengan pelaburan yang signifikan di Malaysia.

“Keputusan untuk mengembangkan pangkalan R&D ke Malaysia mencerminkan keyakinan mereka terhadap daya tarikan negara sebagai destinasi pelaburan.

“Pelaburan ini juga sejajar dengan Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 Malaysia yang dilancarkan baru-baru ini (NIMP 2030), untuk mewujudkan persekitaran mesra pelaburan dan menerima teknologi dengan pantas untuk meningkatkan ekosistem teknologi sektor pembuatan kami.



“Ia dengan tegas menetapkan Malaysia sebagai hab teknologi dan inovasi global, didorong oleh inovasi baharu dan kerjasama yang lebih mendalam antara Alton dan pemain industri perusahaan kecil dan sederhana (PKS) Malaysia.

“Kami amat mengalu-alukan pelaburan Alton dan potensinya untuk memberi gaji lebih tinggi serta peluang pekerjaan berkualiti, terutamanya untuk rakyat Malaysia,” katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), Datuk Arham Abdul Rahman, berkata pihaknya teruja dengan komitmen Alton terhadap Malaysia dan menyedari kehadiran mereka yang berkekalan di Malaysia akan menjadi pemangkin untuk memupuk kerjasama yang saling menguntungkan dengan pemain industri domestik, terutamanya dalam bidang bernilai tinggi dan aktiviti pertumbuhan tinggi.

“Memandangkan Alton bertapak di Malaysia, kami menjangka ia berkembang menjadi rakan kongsi industri penting bagi negara kita, menyumbang dengan ketara kepada pertumbuhan dan pembangunan ekonomi kita.



“Dengan perkongsian baharu antara di MIDA dan Alton ini, kami bersedia untuk memberikan sokongan yang diperlukan kepada Alton bagi memastikan pelaksanaan projek pelaburan mereka di negara ini berjalan lancar,” katanya.

David pula berbangga Alton mengembangkan jejak globalnya dan membangunkan operasinya di Malaysia dengan rancangan pembukaan kemudahan pembuatan baharu itu.

Katanya, kemudahan baharu itu akan membolehkan syarikat menyokong pelanggan global dalam semua sektor perniagaan dan membolehkan ia berkembang ke pasaran lain dengan cepat.

“Insentif daripada Kerajaan Persekutuan, negeri dan tempatan yang kami ada sebagai tambahan kepada sokongan infrastruktur menjadikan ini pelaburan yang baik untuk Alton,” katanya.



Alton menghasilkan pelbagai jenis alatan komersial dan pengguna, perkakasan dan peralatan bersama-sama dengan peralatan rumah dan pasaran penjagaan lantai.

Ia menjalankan perniagaan di lebih 75 negara berbeza dengan pejabat di China, Jepun, Hong Kong, Eropah dan AS.

Ketika mesyuarat, syarikat itu membentangkan visi pelaburan lebih RM2 bilion dalam tempoh tujuh tahun akan datang dalam pengembangan dan pertumbuhan tambahan.

Kemudahan baharu itu telah pun memulakan perjalanan pembuatannya dan bersedia untuk pengembangan berterusan bagi meningkatkan kapasiti pengeluaran, semuanya dengan misi yang tidak berbelah bahagi untuk memenuhi permintaan yang pelbagai dan sentiasa berkembang dari pangkalan pelanggan global syarikat. BH



Alton Industry dari Amerika umum pelaburan RM500j di Johor

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Arak memang dihidangkan – Syasya Dolla



Pengacara popular tak bayar gaji staff?

Ustaz Wadi tegur usahawan kosmetik maki suami (Video)

Cerdik ke bodoh? Seharian beratur beli makanan viral

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker