Giliran Amirudin tertawakan Sanusi

Giliran Amirudin tertawakan Sanusi

Oleh Hishamuddin Aun

Sejurus selesai majlis angkat sumpah menteri besar Selangor disusuli barisan exconya Isnin lalu, Amirudin Shari sudah boleh berjalan dengan berasa dirinya sedikit tinggi. Segala gembar-gembur sebelum itu lenyap sudah untuk kerajaan Selangor memulakan tugas bagi penggal baharu secara rasmi.



Bukan sedikit gelora terpaksa ditempuhinya hingga ke saat itu, tidak terkecuali dipertikai dan dipersendakan, malah satu ketika kewibawaannya turut dipersoalkan untuk kesudahannya pemimpin berusia 43 tahun itu dapat membentuk barisan pimpinan negeri yang mengundang reaksi positif.

Mulanya kedudukan Amirudin sebagai bukan anak jati Selangor dijadikan pertikaian. Kemudian timbul pula gembar-gembur kononnya negeri itu akan mendapat seorang menteri besar baharu selepas Pakatan Harapan (PH) gagal meraih majoriti dua pertiga di negeri itu dalam PRN 12 Ogos lalu.

PH menang 32 kerusi dan Perikatan Nasional (PN) pula memperoleh 22 kerusi (Bersatu 12 dan PAS 10). Sekutu PH, Barisan Nasional (BN) memenangi dua lagi kerusi dalam DUN terdiri daripada 56 kerusi itu. Lantaran itu, Amirudin dikatakan gagal mendapat sokongan pengundi Melayu.

Sebelum PRN itu lagi, Pengerusi PH Anwar Ibrahim menyatakan Amirudin akan kekal sebagai menteri besar jika PH mengekalkan Selangor berikutan rekod prestasi negeri itu yang kukuh dalam menarik pelaburan sepanjang pentadbirannya dalam penggal terdahulu.



Di sebalik Amirudin diyakininya dapat meneruskan kecemerlangan dalam mentadbir kerajaan Selangor, ada pula khabar angin beliau akan diangkat sebagai menteri di peringkat persekutuan dan tempatnya diganti calon muka baharu, juga daripada PKR.

Andai kekal sebagai MB sekalipun, komposisi barisan exconya turut dijadikan teka-teki selepas DAP menang semua 15 kerusi ia tandingi sehingga menimbulkan desas-desus kerajaan Selangor akan dikuasai Cina.

Lebih dahulu mengambil kesempatan meributkan keadaan ialah Menteri Besar Kedah Sanusi Nor. Dalam satu majlis di Shah Alam pada 9 Mei lalu, pengarah pilihan raya PN itu mengisytiharkan gabungan Bersatu-PAS-Gerakan akan pastikan menteri besar akan diangkat dalam kalangan anak Selangor.

Mengapa penting pimpinan kerajaan perlu anak tempatan, kata Sanusi, kerana tokoh itu nanti memiliki citra Selangor — kehidupan, imej dan keperibadiannya terbentuk di Selangor, lantas tahu naluri dan cita rasa anak Selangor – sedangkan Amirudin adalah kelahiran Benut, Johor.



Sanusi jugalah yang sebelum ini menimbulkan kontroversi selepas mendakwa dalam satu ceramah bahawa Sultan Kedah tidak akan melantik individu seperti Amirudin sebagai menteri besar – satu kenyataan yang dianggap menghina institusi diraja Selangor sehingga laporan polis dibuat pada 14 Julai lalu.

Didakwanya seorang yang “cokia”, Amirudin juga dipersendakannya sebagai “inci pun tak berapa cukup” tapi menteri besar Selangor itu kemudian mengemukakan saman kepada Sanusi berhubung kenyataan fitnah berkaitan Projek Gerbang Maritim Selangor (MSG).

Dalam konteks ini, saya berasa teruja untuk meminjam satu perumpamaan “semacam terpaling menasihatkan rumput lalang di kebun orang padahal laman sendiri tidak berjaga” yang dipetik rakan kolumnis FMT Faisal Tehrani sebagai menggambarkan gelagat Sanusi.

Pada waktu barisan pimpinan Selangor terbentuk tanpa gegak-gempita, lain pula halnya di Kedah. Bersatu tidak berpuas hati dengan proses pembahagian jawatan exco oleh Sanusi kerana hanya diperuntuk tiga selepas parti itu menyumbang 11 kerusi dalam kemenangan PN. Pada penggal lalu, Bersatu diberikan lima jawatan exco termasuk jawatan speaker.



Di Selangor, empat wakil DAP dilantik, PKR (tiga) serta Amanah dan Umno masing-masing dua dan seorang wakil, dengan lebih separuh daripada mereka adalah muka baharu. Hanya tiga daripada barisan exco lama, Izham Hashim (DUN Pandan Indah), Ng Suee Lim (DUN Sekinchan) dan Borhan Aman Shah (DUN Tanjong Sepat) dikekalkan.

“PH dan BN telah berjaya melepasi ujian pertama semasa PRN walaupun gagal mencapai kemenangan dua pertiga. Tetapi kita mempunyai kelebihan 12 kerusi berbanding pihak lawan dan ini adalah permulaan yang bagus dan kita boleh mengukuhkan lagi (kerjasama PH-BN) pada masa depan,” kata Amirudin.

Daripada 10 exco berkenaan, tujuh adalah Melayu, termasuk seorang daripada DAP sambil selebihnya daripada PKR, Amanah dan Umno. Penganalisis merumuskan komposisi itu yang menampilkan cuma dua exco Cina sebagai satu langkah untuk menghantar mesej bahawa Melayu masih berkuasa dalam kerajaan Selangor.

Azmi Hassan dari Akademi Nusantara mengulas barisan berkenaan sangat menarik kerana di sebalik DAP memiliki portfolio terbanyak dengan empat dan sepatutnya dominan, hakikatnya ialah hanya dua daripada mereka adalah Cina. Ia sekali gus menepis kebimbangan bahawa Cina melalui DAP yang menguasai kerajaan negeri – satu persepsi yang dicanang PAS dan Bersatu sepanjang kempen PRN.



“Jadi, Melayu adalah benefisiari terbesar (daripada barisan exco ini). Saya fikir kerajaan perpaduan sedang berusaha menunjukkan bahawa Melayu adalah dominan walaupun parti paling berjaya dalam PRN adalah DAP,” katanya.

Sikap toleran DAP dalam perkara itu, yang juga dilihat sesuatu yang bagus untuk kerajaan perpaduan dalam sebarang pilihan raya akan datang, memungkinkan parti itu diberi habuan jawatan speaker. Kepimpinan DAP sebelum ini meletakkan syarat jawatan speaker diberikan kepada parti itu sebagai pertukaran menyerahkan DUN Dusun Tua kepada Umno dalam PRN.

Kini, cabaran utama buat barisan exco itu ialah memastikan Selangor terus ditadbir dengan cemerlang. Pada 2020, ekonomi negeri menguncup sebanyak 5.2% gara-gara pandemik Covid-19 tetapi pulih dengan kukuh sebanyak 5% pada tahun berikutnya. Selangor menyumbang 24.8% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia pada 2021 dan mencapai rekod 25.5% tahun lalu.

Amirudin, bagaimanapun, masih tidak dapat menyaingi Sanusi dalam satu perkara – menteri besar Kedah itu memegang lapan portfolio berbanding hanya lima di pihaknya. FMT



Giliran Amirudin tertawakan Sanusi

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Ubai beli motosikal guna duit Shila Amzah?

Fara Fauzana, Fizi bercinta?

Isu Diva AA, ini kata Che Ta

Mekah dilanda ribut, hujan lebat (Video)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker