Dzuleira Abu Bakar letak jawatan

Dzuleira Abu Bakar letak jawatan

Lembaga Pengarah Malaysian Research Accelerator for Technology and Innovation (MRANTI) mengumumkan peletakan jawatan Dzuleira Abu Bakar sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO).

Menurut agensi berkenaan dalam satu kenyatan hari ini, Dzuleira menyatakan hasrat peletakan jawatannya kerana memutuskan untuk meneroka peluang kerjaya lain walaupun kontraknya telah diperbaharui awal tahun ini.



Katanya, Dzuleira akan terus berkhidmat di MRANTI sehingga awal September ini.

“Dzuleira pertama kali dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Inovasi dan Kreativiti Global Malaysia (MaGIC) dan kemudian dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Technology Park Malaysia (TPM) untuk menerajui penggabungan MaGIC dan TPM, yang menjurus kepada penubuhan MRANTI.

“Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan yang lebih besar untuk menyusun semula dan menyatukan agensinya untuk memastikan mereka berada pada kedudukan yang baik untuk melaksanakan Dasar Sains, Teknologi dan Inovasi Negara (DSTIN) dan Rangka Kerja Inovasi Teknologi Sains dan Pembangunan Ekonomi Malaysia (MySTIE 10-10).

“Lembaga Pengarah MRANTI mengiktiraf dedikasi Dzuleira, kepimpinan cemerlang dan sumbangan yang tidak ternilai beliau selama ini. Sepanjang masa ini, beliau telah meningkatkan keterlihatan dengan berkesan dan nilai teknologi dan inovasi Malaysia dengan menangani isu-isu masyarakat dan sektor tempatan dan global,” katanya.



Sementara itu Dzuleira berkata, beliau berasa rendah diri dan berbesar hati kerana telah merintis dan meletakkan MRANTI sebagai nukleus untuk penyelidikan, pembangunan, pengkomersialan serta inovasi (R&D dan C&I) di Malaysia.

“Setelah menubuhkan tunggak teras bakat, infrastruktur, operasi sistem dan proses serta pelan strategik kami, saya percaya MRANTI kini boleh maju ke depan dalam mewujudkan nilai sosioekonomi baharu melalui pengkomersilan R&D, yang akan mengukuhkan trajektori negara untuk menjadi negara berpendapatan tinggi dan berteknologi tinggi.

“Saya komited untuk memastikan peralihan yang lancar sebelum pemergian saya dan untuk memastikan landasan disediakan dengan baik untuk sumbangan dan pertumbuhan berterusan MRANTI,” katanya. BH

Dzuleira Abu Bakar letak jawatan



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Ustaz Dusuki Tegur Puteri Sarah



Afiq simpan bukti dicurangi Pachara

Mondy ‘Influencer’ berduit, netizen kritik Ebit Lew



Cangkul kepala ibu saudara kerana berebut tanah

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker