Shahidan ganti Hamzah sebagai Ketua Pembangkang?

Shahidan ganti Hamzah sebagai Ketua Pembangkang?

Datuk Seri Shahidan Kassim antara dua Ahli Parlimen dari Perikatan Nasional (PN) yang disebut-sebut bakal menggantikan tempat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Hamzah Zainuddin.

PN dijangka membuat penggantian itu berikutan kegagalan Zainuddin memainkan peranannya sebagai Ketua Pembangkang yang aktif sepanjang persidangan Mesyuarat Pertama Penggal Kedua Parlimen Kelima Belas (2023) yang berlangsung sejak 3 Februari hingga 4 April lalu.



Selain Ahli Parlimen Arau, nama Ahli Parlimen Ketereh, Datuk Khlir Mohd Nor juga disebut-sebut sebagai pengganti tempat Hamzah.

Namun sepanjang tempoh persidangan itu, Speaker Dewan Rakyat, Datuk Johari Abdul secara bergurau pernah menyebut nama Shahidan sebagai calon Ketua Pembangkang yang baik.

Ini kerana, Ahli Parlimen Arau itu sentiasa bangun mencelah setiap kali sesi perbahasan bagi pihak kerajaan.

Dalam sidang Parlimen itu, Hamzah didapati gagal hadir setiap kali sesi Masa Pertanyaan untuk Perdana Menteri (PMQT) dan jika hadir pun lewat dan tidak membuat sebarang pertanyaan untuk mencabar kenyataan Anwar.



Dalam tujuh sesi yang berlangsung, turut tidak hadir ke Dewan Rakyat adalah Pengerusi PN, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang.

Perkara ini turut dibangkitkan Lim Kit Siang yang lebih 40 tahun sebagai ahli Parlimen.

Menurut beliau, kegagalan besar Hamzah sebagai Ketua Pembangkang adalah gagal untuk hadir ke Dewan Rakyat dan mencabar segala hujah Perdana Menteri secara berdepan. MG

Shahidan ganti Hamzah sebagai Ketua Pembangkang?



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Saman Tetap Saman – Puteri Sarah



Kamu hancurkan sebuah masjid – Ibu Syamsul

Mak mentua yang dihalau muncul semula – Farid Kamil



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker