Adun DAP mahu universiti longgarkan kod berpakaian

Adun DAP mahu universiti longgarkan kod berpakaian

Kementerian Pendidikan Tinggi dan universiti digesa untuk melonggarkan kod berpakaian dan menghormati kreativiti dan kebebasan pelajar untuk berpakaian.

Adun Tanah Rata, Ho Chi Yang berkata universiti harus menumpukan usaha meningkatkan kualiti pendidikan dan memupuk bakat dan bukannya mengenakan kod pakaian yang ketat.

Melaksanakan kod berpakaian ketat hanya mewujudkan undang-undang yang tidak penting di universiti.

Katanya, universiti sepatutnya komited melahirkan pelajar yang berani mempersoal, mengkritik dan berinovasi, kata pengarah biro hal ehwal universiti Pemuda DAP.

“Sebuah universiti seharusnya menjadi institut pendidikan yang menerima dan menerima pandangan, pemikiran dan tingkah laku yang berbeza bagi menggalakkan pelajar sentiasa menyoal dan berfikir secara kritis.

“Apabila universiti melaksanakan etika berpakaian yang ketat, ia bukan sahaja menyekat kebebasan pelajar untuk berpakaian tetapi juga, secara langsung atau tidak langsung, menyekat kreativiti pelajar.

“Dalam jangka panjang, sekatan seperti itu hanya menghalang pembangunan pengajian tinggi Malaysia, yang akan berdasarkan kreativiti dan keberanian pelajar dan akademik untuk mencabar pemikiran sedia ada,” kata Ho dalam kenyataan hari ini.

Dia membangkitkan insiden pelajar didenda oleh pengurusan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) kerana mewarna rambut atau memakai terlalu banyak subang.

Sementara Universiti Utara Malaysia (UUM) pula mengeluarkan notis mewajibkan pelajarnya memakai kasut kulit dan pelajar lelaki memakai tali leher semasa peperiksaan.

Ho berkata, Perdana Menteri Anwar Ibrahim sendiri dan ramai menteri telah memilih untuk tidak memakai tali leher manakala Speaker Dewan Rakyat Johari Abdul berkata ahli parlimen tidak lagi diwajibkan memakai tali leher semasa persidangan parlimen.

“Oleh itu, kedua-dua badan perundangan dan eksekutif telah menunjukkan semangat yang kuat untuk berkhidmat kepada rakyat dan membangunkan negara daripada mematuhi formaliti yang tidak sepatutnya,” katanya.

Semua agensi kerajaan dan universiti harus mengikut jejak langkah kerajaan dengan mengamalkan nilai-nilai progresif, termasuk menghormati kebebasan pelajar untuk berpakaian, katanya.

“Masyarakat yang terbuka dan progresif tidak seharusnya mengenakan nilai atau pertimbangan moral subjektif kepada orang lain.

“Saya menyeru semua universiti untuk mengikut jejak langkah kabinet dan parlimen dengan melonggarkan kod berpakaian dan tidak mengenakan denda kepada pelajar,” katanya.

Pada masa yang sama, Ho juga menggesa kerajaan mengeluarkan arahan jelas kepada semua agensi kerajaan bahawa keutamaan mereka harus membantu orang ramai dan bukannya mengawal pakaian rakyat.

Ketua polis negara Acryl Sani Abdullah Sani bagaimanapun sebelum ini menyifatkan insiden itu sebagai “salah faham”. Mk

Adun DAP mahu universiti longgarkan kod berpakaian

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Lompat Apek Lompat, Anwar buat apa tu (Video)

Luahan hati Mawar Karim

Suki Low menangis kerana Shila Amzah

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker