Rayuan ke Majlis PBB adalah hak Najib

Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat berkata badan kehakiman telah melaksanakan tanggungjawab mereka sebelum ini

Justeru, katanya, terpulang kepada Najib jika mahu merujuk Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berhubung kes rasuah SRC International bernilai RM42 juta.

Tengku Maimun berkata bahawa badan kehakiman tidak terjejas oleh petisyen Najib kepada Kumpulan Kerja Majlis Hak Asasi Manusia PBB Mengenai Penahanan Arbitrari (UNWGAD) berhubung dakwaan “penahanan sewenang-wenangnya”.

“Dia boleh melakukan apa yang dia mahu kerana kami telah melaksanakan tugas dan tanggungjawab kami.

“Apa sahaja jalan yang dia ingin terokai, itu bukan tanggungjawab kami. Terpulang kepada dia apa yang dia mahu lakukan,” kata Tengku Maimun pada sidang media di luar acara Pembukaan Tahun Undang-undang 2023 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC).

Tengku Maimun adalah sebahagian daripada lima panel Mahkamah Persekutuan yang pada Ogos tahun lepas menolak rayuan Najib untuk membatalkan keputusan bersalah serta hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta yang dikaitkan dengan kes SRC.

Dia menjawab pertanyaan media berhubung tindakan Najib memfailkan semula petisyen itu pada 5 Jan.

Permohonan Najib untuk menyemak semula keputusan kehakiman ditetapkan untuk dibicarakan di hadapan panel baru Mahkamah Persekutuan di Putrajaya pada 19 Jan.

Najib juga mempunyai petisyen yang belum selesai untuk pengampunan diraja.

Semasa sidang media pada 5 Jan, peguam bela utama Najib, Muhammad Shafee Abdullah berkata mereka memfailkan petisyen untuk mendapatkan UNWGAD untuk meminta Malaysia membebaskan atau membicarakan semula Najib dalam kes SRC.

Peguam itu berkata Najib sedang mencari panel badan PBB yang terdiri daripada lima pakar keadilan antarabangsa untuk memutuskan bahawa keputusan mahkamah tertinggi Malaysia menolak rayuannya adalah “tidak adil, cacat dan melanggar hak asasi manusia dan Perlembagaan Persekutuan”.

Shafee mendakwa Mahkamah Persekutuan tidak memberi masa yang cukup kepada peguam Najib untuk menyediakan rayuan dengan membenarkan penangguhan pendengaran rayuan.

 

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Syamsul buat air mata Yusof Haslam gugur

Hubungan terlarang Ibu mentua dan menantu: ‘Kami tidak berzina, hanya curhat’

 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker